keyware

Blog: #Durftevragen

Directeur Identiteit en Markt, Maaike Arns, over ons recente reputatie- en klanttevredenheidsonderzoek

“Van Wijnen opereert in de markt van ontwikkelende bouwers. In die markt opereren vergelijkbare bedrijven met een overlap in hun profiel. Ik merk dat het onderscheidend vermogen hierin soms ontbreekt. Allemaal een beetje duurzaam, een beetje BIM, een beetje binnenstedelijke en een beetje innovatief. En tegenwoordig een beetje circulair.”

Dit antwoord, uit ons recente reputatie- en klanttevredenheidsonderzoek, kwam goed binnen. Want wij willen niets een beetje. Wij hebben de ambitie grensverleggend te zijn op deze thema’s. Net zoals ongetwijfeld veel andere bedrijven in de bouw- en vastgoedsector dat willen zijn. Eigenlijk gaat het dus niet over of je wel grensverleggend of onderscheidend genoeg overkomt, maar of je de juiste gesprekspartner bent voor je klant. En dat bepaalt de klant.

Ik houd me bezig met het bouwen aan een sterk Van Wijnen-merk. Dat betekent voor mij dat het niet alleen gaat over hoe we ons laten zien aan de buitenwereld. Minstens zo belangrijk is de manier waarop we ons gedragen. Wij vinden bij Van Wijnen dat we in nauw contact staan met onze klanten. We werken lokaal en hebben met veel klanten langjarige relaties. Maar hoe goed weten wij eigenlijk wat onze klanten nodig hebben? En wat vinden ze eigenlijk van hoe wij hierin van betekenis zijn? Met behulp van een onderzoeksbureau hebben we het onze opdrachtgevers en samenwerkingspartners gewoon maar gevraagd. Want wil je plekken blijven maken die van betekenis zijn, dan gaat het tenslotte om je echt verdiepen in de vraag van je klant. En samen met verschillende partijen werken om die droom te realiseren.

Dat nieuwsgierig vragen blijkt ontzettend leerzaam te zijn. Ik was onder de indruk van de hoeveelheid mensen die de moeite had genomen de vragenlijst in te vullen, feedback te geven én bereid is om met ons hier het verdiepende gesprek over aan te gaan. Voor ons een bevestiging dat we van betekenis zijn, want anders neem je die moeite toch niet.

Directeur Markt en Identiteit Maaike Arns

Foto: Photolap

Wat zeggen onze klanten?

We staan bekend als betrouwbare en degelijke bouwer die kwaliteit levert. Daar zijn we trots op maar niet tevreden mee. Want het is weliswaar dé basis voor samenwerking, maar wij hebben meer te bieden! Zo blijken veel van onze opdrachtgevers en samenwerkingspartners niet te weten dat wij expert zijn op het gebied van duurzaam bouwen. Dat we ver zijn met vraagstukken als circulariteit, vangaslos, de toekomst van wonen en bouwen. Van Wijnen verbindt zich niet voor niets aan een initiatief als Blikvangers Bouwen of wordt gevraagd als keynote speaker bij Autodesk University in Las Vegas. En we hebben ook nog voldoende te leren. Onze klanten geven aan dat we ons nog meer mogen verdiepen in hun businessmodellen en in hun klanten. Zo nodigt een klant ons uit om een dag mee te lopen in zijn zorginstelling want “zorg en bouw zijn toch wel twee verschillende werelden”. Mooiere feedback kun je niet krijgen. Naast leerzame verbeterkansen dus ook inzichten waar we trots op zijn. Onze partners beoordelen hun samenwerking met ons ons met een 7,9. Met de feedback gaan we aan de slag in onze dagdagelijkse praktijk. Want we willen beter worden. En we hebben ons voorgenomen om in gesprek te blijven met onze klanten en partners over deze thema’s.

Dat nieuwsgierig vragen levert dus veel op en kan ik iedereen aanraden! Dat zette mij afgelopen week aan het denken toen we bezig waren met de eerste voorbereidingen van onze stand op de Provada. Hoe maken we hier óók een betekenisvolle plek van? Ik kan het alleen maar vragen. Laat u het mij weten via m.arns@vanwijnen.nl? Alvast bedankt!