Logistieke puzzel in hartje Utrecht

‘Doordat we al jaren met de NS meelopen, weten we ook precies wat zij nodig hebben.’

De verbouwing van de Katreinetoren in hartje Utrecht is afgerond. Voor de NS startten we in november 2017 met de verbouwing van de tweede, derde en vierde verdieping van het in totaal dertien verdiepingen tellende kantoorgebouw. De afdelingen zijn compleet gestript en opnieuw ingericht zodat er circa 75 personen per verdieping op de ‘nieuwe’ manier kunnen werken. Dat houdt in dat er veel minder hokjes zijn, er uitsluitend open flexplekken zijn en er speciale ruimtes zijn waar in alle rust met elkaar overlegd of gebeld kan worden. Het renoveren van de drie verdiepingen heeft in totaal zo’n 3,2 miljoen gekost.

Ervaring met NS als belangrijke basis

Uitvoerder Rob Rodijk van Van Wijnen vertelt: “Natuurlijk waren we al bekend met de NS, omdat we vele projecten, onderhoud en beheer en vastgoedbeheer voor ze doen. In 2015 hebben we bijvoorbeeld al een groot deel van de winkels op Utrecht Centraal gebouwd. Maar welk project het ook is, we krijgen iedere keer weer nieuwe uitdagingen voor onze kiezen. Deze keer was het vooral een logistieke uitdaging, omdat we al onze materialen via de stationshal van Utrecht Centraal naar boven moesten krijgen. We mochten tussen 07.00 en 10.00 uur niet met onze materialen door de hal. We zorgden er daarom voor dat we een dag voor iedere klus al onze materialen op de bewuste verdieping klaar hadden staan. Via de gemeente hebben we daarnaast geregeld dat we afvalcontainers onder het station mochten plaatsen. Het is veel schakelen, maar daar zijn we ook sterk in.”

Gebouw vol uitdagingen

In oude gebouwen komen onze uitvoerende mannen altijd wel onvoorziene werkzaamheden tegen. Zo ook in de Katreinetoren in Utrecht. “We wisten dat er asbest in het gebouw aanwezig was, maar het was veel meer dan we van tevoren konden weten. Dit had een bouwstop van drie weken tot gevolg waarin er gesaneerd moest worden. Gelukkig hebben we, doordat we doorwerkten in de bouwvakvakantie, toch de deadline gehaald. Het is ook juist uitdagend om in oude gebouwen aan de slag te gaan en niet altijd te weten wat je te wachten staat. Doordat we al jaren meelopen kunnen we ook altijd adequate oplossingen bedenken en uitvoeren.”

Rekening houden met gebruikers

“Gelukkig zijn er in de Katreinetoren drie liften aanwezig. Hiervan mochten we er overdag echter maar één gebruiken. En dan nog moest vaak iedereen de lift uit zijn, voordat we er met onze materialen in konden. Een oplossing was bijvoorbeeld om tussen 12.00 en 13.00 uur geen gebruik te maken van de liften vanwege de grote drukte op dat moment. Verder maakten we ’s avonds en ’s nachts veel gebruik van de lift om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Sloopwerkzaamheden zijn ook grotendeels ’s nachts uitgevoerd. Dat moest ook wel, want we mochten tussen 09.00 en 17.00 uur niet boren. Het is fijn dat het ook echt wordt gewaardeerd door de NS dat we er alles aan hebben gedaan om overlast te beperken en de beste werkruimtes te realiseren. Dat het ons, met onze onderaannemers, toch weer is gelukt om deze renovatie in korte tijd uit te voeren maakt me ontzettend trots”, aldus uitvoerder Rob Rodijk.

Wil je meer weten over de werkzaamheden die we voor de NS uitvoeren? Bekijk dan de projectpagina.

Meer dan bouwen