Veiligheid op #1 bij NS

Van Wijnen is al jaren een van de vaste partners van NS Stations op het gebied van dagelijks onderhoud en vastgoedprojecten. In deze corona-tijd is de samenwerking onverminderd, maar ook echt anders dan anders. Het aantal dagelijkse meldingen is minder, veel minder. Net als de drukte op de stations. Maar de vastgoedprojecten gaan gewoon door. Hoewel, gewoon? Met de nodige maatregelen, gecoördineerd van achter keukentafels en vanaf zolderkamers en met méér veiligheidsmaatregelen dan ooit.

Lege stations

Hans Schippers, projectleider van Van Wijnen, vertelt over de impact van corona op de samenwerking: “Ik was voor een oplevering op station Bijlmer in Amsterdam en ik kende het nauwelijks terug. Normaal gesproken kun je er over de hoofden lopen – zelfs buiten de spits. Nu was er bijna niemand, de winkels zijn gesloten en de mensen die er wel zijn houden afstand van elkaar. Het voelde onwerkelijk. Een beetje ongemakkelijk zelfs.”

“Het helpt dat zowel bij Van Wijnen als bij NS de leus ‘veiligheid op #1’ vanzelfsprekend is.”

Hans Schippers, Projectleider bij Van Wijnen

Met de auto naar het station

Hij rijdt met de auto naar ‘zijn’ stations. Dat zijn ze bij NS uiteraard niet gewend. Renger Bruce, technisch ontwikkelaar bij NS Stations, reist normaal gesproken – uiteraard – per spoor. In principe werkt hij thuis, maar soms is het toch nodig om op een station te zijn voor een overdracht. En de snelste manier om daar op dit moment naartoe te reizen is nu toch echt met de auto. NS rijdt namelijk een speciale basisdienstregeling waardoor er minder treinen ingezet worden.

Planning ‘als een trein’ in Gouda

Op station Gouda gaan de werkzaamheden door volgens planning. En dat moet ook wel, want die planning is strak en er zijn veel belanghebbenden. Renger vertelt: “Pas na de verhuizing van De Broodzaak, kan de verbouwing van de Döner Company starten en pas daarna kan het oude casco van Döner Company worden gebruikt voor het schuifplan van het herinrichtingsproject zuidelijk stationsgebied van ProRail en Gemeente Gouda. Hierbij wordt de openbare ruimte volledig aangepakt, er komen aan weerszijde van het station nieuwe fietsenstallingen en de kelderstalling zal worden vergroot.” Vertraging in de planning op dit moment zou ervoor zorgen dat de hele ‘trein’ van verbouwingen stilvalt. Afstemming met de retailers op het station is op dit moment complexer. En dat is logisch, want zij hebben hun deuren moeten sluiten en niemand kan voorspellen wanneer zij weer kunnen openen.

“Afstemming met de retailers op het station is op dit moment complexer, niemand kan voorspellen wanneer zij weer openen.”

Renger Bruce, Technisch Ontwikkelaar bij NS Stations

Veiligheid op #1

Je zou denken dat het wel handig is voor deze projecten dat de stations zo rustig zijn. Maar dat is toch niet het geval. De veiligheidsmaatregelen om ervoor te zorgen dat reizigers veilig op de perrons kunnen komen, zijn net zo hard nodig als altijd. Want dat de treinen blijven rijden is belangrijk: mensen onder andere in vitale beroepen moeten tenslotte op hun werk kunnen komen. En naast de reguliere veiligheidsmaatregelen, komen daar nu de corona-maatregelen bij. Zowel reizigers als vaklieden moeten anderhalve meter afstand van elkaar kunnen houden. Dat lukt allemaal, maar vergt meer afstemming en organisatie dan ooit. Dus, nee, erg handig is het virus ook hier niet.

Samenwerking

De samenwerking tussen NS en Van Wijnen gaat gelukkig soepel. Er is doorlopend afstemming over planning en werkzaamheden en de mannen weten elkaar goed te vinden. Video-conferencing is ook hier gemeengoed geworden en ze ervaren eigenlijk nauwelijks hinder van het feit dat ze op afstand overleg hebben, in plaats van in één ruimte op kantoor. Hans: “Je merkt dat we goed op elkaar ingespeeld zijn, we hebben net zoveel afstemming als altijd. En het helpt dat zowel bij Van Wijnen als bij NS de leus ‘veiligheid op #1’ vanzelfsprekend is. Daardoor begrijp je elkaar op dat onderwerp.”

Lees hier alles over onze reguliere samenwerking

Meer dan bouwen