Bergen verzet rondom Station Ede-Wageningen

Tijdens de ’24-daagse’ van 7 tot 31 augustus heeft aannemerscombinatie EdesPoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur (Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) en Van Wijnen, over een afstand van circa drie kilometer nieuwe, duurzame en gewijzigde sporen, wissels, seinen en bovenleidingen gebouwd. Ook zijn bestaande perrons gewijzigd en is een nieuw perron aangelegd. De kap van het gebouw op het middenperron en de oude kiosk zijn gesloopt. Het inschuiven van een nieuwe reizigerstunnel, de Oosttunnel, stond 11 augustus op het programma.

bergen-verzet-rondom-station-ede-wageningen

De tunnel is ten zuiden van de spoorlijn gebouwd en is één van de grootste kunstwerken van Nederland. Met een gewicht van maar liefst 8.030 ton, een lengte van 65 meter, een breedte van 49 meter én een hoogte van 7,5 meter is het de enige tunnel die op deze manier ooit is verplaatst! Stap voor stap is de tunnel 75 meter verder op zijn plek geschoven. Dat ging aanmerkelijk sneller dan de 12 uur die men hiervoor had ingecalculeerd. Na 7 uur lag de tunnel al op zijn definitieve plek. Tot op de millimeter nauwkeurig precisiewerk en een knap staaltje vakmanschap van het team, dankzij vereende krachten van diverse betrokken partijen. Er zijn letterlijk en figuurlijk bergen verzet.
 
ProRail, NS en de gemeente Ede bouwen aan een toegankelijk en goed bereikbaar station. Dat gebeurt onder de naam Spoorzone Ede. Dankzij een nieuw busstation, betere looproutes, nieuwe fietsenstallingen en parkeerplaatsen gaat overstappen straks gemakkelijker en sneller.

Meer dan bouwen