Werken bij Van Wijnen? Bekijk hier onze vacatures.
Inloggen

Het thuisgevoel als start- en eindpunt bij bewonersbegeleiding

08:21

28-10-2024

Peter werkte 25 jaar als productieleider/programmeur in de theaterwereld waarna hij de overstap maakte naar bewonersbegeleider. In het theater draaide Peter producties van één dag, maar hij wilde meer waarde toevoegen aan zijn werk. Nu is hij als bewonersbegeleider vanaf het begin betrokken bij buurten en zorgt hij ervoor dat bewoners het thuisgevoel behouden tijdens de werkzaamheden. Bewoners zijn cruciaal voor het slagen van renovatie- en verduurzamingsprojecten. Want we werken aan plekken waar zij zich thuis voelen.

Vanaf het begin betrokken in de buurt

Peter is tijdens zijn projecten graag al vroeg betrokken in een buurt. Peter: ‘’Het is belangrijk dat de bewoners zich tijdens de werkzaamheden thuis voelen. Hierom weet ik graag al vroeg van tevoren wat er speelt. Ik begin met het bekijken van de samenstelling in de buurt, samen met het wijkteam (sociale partners). Zo ga ik na welke doelgroepen er wonen. Ik betrek ook de wijkagent zodat hij weet wat er te gebeuren staat.

In mei begon Peter met de renovatie en het groot onderhoud aan 123 woningen aan de Vrijheidsweg in Haarlem. Hier wordt groot onderhoud gepleegd, dus de gevels worden gereinigd, kozijnen geschilderd en krijgen de woningen nieuwe dakgoten. Naast dit groot onderhoud konden de huishoudens aangeven of ze mee wilden doen aan de renovatiewerkzaamheden. Dit houdt in dat de woningen van dubbel- naar trippel glas gaan, een WTW-unit krijgen en isolatie onder de vloeren

De woningen aan de Vrijheidsweg werden gebouwd in de jaren tachtig. Na de nieuwe regelgeving rondom de energielabels moeten verhuurders maatregelen nemen om de woningen weer aan de eisen te laten voldoen. De sprong van het energielabel van B naar A gaat in dit project samen met het onderhoud aan de buitengevels.

Het thuisgevoel behouden tijdens de werkzaamheden

Al voor de eerste kennismaking met het projectteam krijgen de bewoners informatie in de brievenbus. Peter: ‘’Bij ieder project maak ik een brochure op. Deze bevat een introductie over de werkzaamheden, wie we zijn en hoe we te werk gaan. Verder is er per huisnummer een planning gemaakt zodat de bewoners weten met welke werkzaamheden ze rekening moeten houden. Met dit pakket aan informatie loop ik na het keukentafelgesprek een rondje door de woning. Ik noem dit gesprek ‘keukentafelgesprek’ omdat ik op een laagdrempelige manier deze gesprekken met de bewoners aanga. Ik vertel de bewoners dan bijvoorbeeld wanneer ze hun kruipluik moeten vrijmaken voor de werkzaamheden onder de vloeren.’’

Tijdens deze kennismaking is Peter eerlijk over welke impact de werkzaamheden heeft. ‘’Ik geef gelijk al aan wat de bewoners kunnen verwachten en dat we met respect met de woning om gaan. Werken zonder overlast lukt namelijk niet. We zijn immers te gast bij de bewoners, maar door open te zijn weten de bewoners wel waar ze aan toe zijn. Belangrijk hierbij vind ik dat we als projectteam de bewoner centraal zetten. Eerlijkheid en respect zijn hierin echt belangrijk. Want met deze ingrediënten behouden we bij de bewoners hun thuisgevoel.’’

Peter zijn volgende uitdaging

Nadat Peter zijn project aan de Vrijheidsweg heeft afgerond, gaat hij aan de slag aan de Rode Kruislaan in Diemen. Hier begeleidt hij de bewoners van 900 studentenwoningen, verdeeld over vijf flats. De kennisdeling voor deze doelgroep pakt Peter weer anders aan: ‘’Bij studenten werken gedrukte documenten niet. Hiervoor heb ik in een vroeg stadium al gekeken naar andere mogelijkheden. We gaan hier gebruikmaken van een app. Hierin kunnen de studenten alle informatie en de planning terugvinden over hun woning. Vanuit mijn eerste participatie bij het project is dit initiatief tot stand gekomen. Gelukkig krijg ik bij Van Wijnen alle ruimte om initiatieven als deze al in een vroeg stadium uit te rollen.”