Werken bij Van Wijnen? Bekijk hier onze vacatures.
Inloggen

De Piloot 3 jaar later; een bijzonder proces

Leren

Maatschappelijk impact

Rotterdam

00:00

05-07-2017

“Altijd heeft het kind centraal gestaan, van het ontwerp tot het eindresultaat”

In de Rotterdamse wijk Ommoord is sinds januari 2014 het nieuwe schoolgebouw van De Piloot in gebruik. De Piloot richt zich op speciaal onderwijs (SO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Nu, ruim drie jaar later, gaan we in gesprek met Marjon Stolwerk (afdelingsdirecteur) en Louise Both (managementassistent). Zij zijn allebei zeer nauw betrokken geweest bij het realisatieproces en erg trots op het resultaat. “Gezamenlijk zijn we tot een heel mooi eindproduct gekomen!”

Het oude schoolgebouw van De Piloot bevond zich op dezelfde locatie, maar voldeed niet meer aan de wensen. Tevens groeide het aantal leerlingen en medewerkers tussen 2006 en 2012 explosief. “We zijn in die periode meer dan verdubbeld en zaten verspreid over 7 verschillende vestigingen”, legt Marjon uit. “Dat was niet praktisch meer.”

Eigen programma van eisen

De Piloot is ruim opgezet, heeft een open karakter en is met zorg afgestemd op de wensen en behoeften van leerlingen en medewerkers. Marjon vertelt dat er voorafgaand aan de bouw veel input vanuit het team is geleverd. “We hebben een aantal overlegmomenten gehad en alle wensenlijstjes naast elkaar gelegd. Zo is ons eigen programma van eisen samengesteld.”

Bijzonder gebouw

Wat anders is aan De Piloot ten opzichte van andere schoolgebouwen? We hebben onder andere bredere gangen.” Louise vult aan: “Ieder klaslokaal heeft een aparte luwteruimte, een ruimte waar kinderen zich even in kunnen terugtrekken. Onze gymzalen zijn ook anders opgezet. Bouwtechnisch zitten daar hele leuke dingen in. Zo zijn de muren bekleed met speciaal materiaal waardoor het geluid gedempt wordt. Ook heeft de zaal een tussenwand die gesloten kan worden. Deze is zeer luxe en volledig geluidsdicht. Je hoort niets van elkaar terwijl er soms tegelijkertijd in beide zalen wordt gegymd met 30 leerlingen. Ze krijgen zodoende zo min mogelijk prikkels en dat zijn hele mooie dingen! Het gebouw is in totaliteit groot, maar door de indeling toch beschermd en veilig.”

Prettig proces

Op het proces kijken Marjon en Louise, ruim drie jaar later, zeer positief terug. “De samenwerking met alle betrokken partijen was heel erg prettig en de gemoedelijkheid van hoe we met elkaar zijn omgegaan vonden we zeer bijzonder.” Louise vervolgt: “Opvallend vond ik het contact met Van Wijnen. Van hoog tot laag, het is altijd laagdrempelig geweest. Nu nog steeds. Bijna vriendschappelijk. We voelden ons altijd welkom en iedereen is heel meedenkend geweest naar de kinderen toe. Dat vond ik super. Tijdens het bouwproces moesten er soms dingen aangepast worden door tekort aan budget, dan is het fijn als iemand écht met je meedenkt.”

“Ik zou nog wel een keer betrokken willen zijn bij het bouwen van een pand”, zegt Marjon lachend.

Meer weten over dit project? Lees hier verder

Marjon Stolwijk en Louise Both bij De Piloot