Vrouwelijke rolmodellen in de spotlights tijdens Cobouw Bouwvrouw Award

Algemeen

13:46

23-11-2022

Diversiteit, inclusiviteit en shared impact. Vanuit die gedachte is er nog een wereld te winnen in de bouw. Goede rolmodellen zijn daarom hard nodig. Om te inspireren en als voorbeeld te dienen. Daarom heeft Cobouw ook dit jaar vrouwelijke rolmodellen in de spotlights gezet. Winnaar van Cobouw Bouwvrouw Award 2022 is Marieke Mentink (directeur Klant en markt Dura Vermeer). De andere twee plekken op het podium waren voor Yvonne van der Hulst (directeur-eigenaar Van der Hulst bouwbedrijf) en Manon Janssen (Adjunct-Directeur Klant en markt Van Wijnen West).

Manon Janssen: “Ik ben enorm trots op mijn plek in de top-3 van de Cobouw Bouwvrouw van het jaar. Het is een mooie waardering en laat zien dat we op de goede weg zitten. We werken als bouwbedrijf aan veel maatschappelijke thema’s in buurten en wijken”.

Bij Van Wijnen geloven we in de kracht van samen, waarbij onderlinge verschillen bijdragen aan een breder succes. “Daarbij kunnen we alle soorten talenten goed gebruiken. De podiumplek is een stimulans voor ons harde werk aan leefbare wijken en buurten”, aldus Manon Janssen.

“Manons visie en doortastendheid zijn bewonderenswaardig. Ik ben trots op het feit dat een van de meest impactvolle bouwvrouwen van 2022 bij Van Wijnen werkt”, aldus Lukas Schmeink, CMO bij Van Wijnen.

“Onze aanpak werpt zijn vruchten af, en daar ben ik trots op. Een mooi creatief voorbeeld bij Van Wijnen West is ons DRIEmteam, waarbij drie verschillende talenten zonder bouwachtergrond experimenteren met het oplossen van toekomstgerichte uitdagingen in onze branche.”

Manon ziet zichzelf als een ‘menselijke directeur’, en wil die menselijke maat niet alleen voor haar klanten, maar ook voor haar collega’s. Naast het DRIEmteam heeft ze het onderwerp sociale veiligheid een plek gegeven binnen Van Wijnen West. “Diversiteit en inclusiviteit hebben een directe relatie hiermee. In elke MT-vergadering wordt erover gesproken en wisselen we ervaringen uit”, zegt Manon Janssen.

Manon vervolgt: “Dat wij maatschappelijke problemen helpen oplossen, zoals de woningnood, is voor veel mensen belangrijk. Iedereen kent wel iemand die urgent een betaalbare woning nodig heeft: een gezin dat het financieel niet zo breed heeft, een gezin dat gevlucht is uit een ander land, een alleenstaande vader of moeder, of een student die nog bij zijn ouders woont: het probleem is groot én vooral van iedereen. Bij Van Wijnen zien we dit soort problemen, en we durven er wat aan te doen.”

Van Wijnen staat midden in de maatschappij. Een mooi voorbeeld is Vermeerkwartier in de Schilderswijk in Den Haag. Veertien studenten van de opleiding ‘Urban Studies’ van de Universiteit Leiden onderzochten daar samen met Van Wijnen de (sociale) impact van de buurt waar het bouwbedrijf ruim drie jaar geleden de laatste woning opleverde. Manon: “Daar ontdekten we dat de veiligheid volgens de data verbeterd is, maar het gevoel van veiligheid niet significant verbeterd is. Dit is mega interessant. We gaan steeds vaker terug de wijk in. Daar ligt de betekenis van ons werk. Klanten waarderen onze aanpak waarbij onze ontwikkelaars veelal samen met bewoners van buurten een fijnere plek maken om te leven. Van vinkjes maken we vonkjes. Die lijn moeten we vasthouden.”