Enexis netbeheer en Van Wijnen starten met grootschalige uitrol van prefab meterkast

21-09-2020

Enexis Netbeheer kan bij nieuwbouwprojecten de meterkast voortaan aan het begin van het bouwproces installeren. Dit verhoogt de veiligheid op het bouwterrein en zorgt ervoor dat meer huizen volgens planning opgeleverd worden. Vanaf dit voorjaar is Enexis Netbeheer klaar om dit concept aan te bieden bij bouwbedrijven. Op bouwplaats Willemsbuiten in Tilburg wordt hier voor het eerst gebruik van gemaakt. Daar worden op dit moment 98 van zulke meterkasten geplaatst. Van Wijnen, de aannemer van dit bouwproject, heeft het idee van de prefab meterkast mede geïnitieerd en ontwikkeld.

Het idee is eigenlijk heel simpel: je plaatst de meterkast al wanneer de begane grondvloer gelegd is. Het is dan een stuk rustiger op de bouwplek. Geen schilders, metselaars en tegelzetters, maar ook geen steigers en bouwmaterialen die het aansluiten moeilijker maken. Er verandert niets aan de inhoud van de meterkast: die blijft hoe hij was. Met een stevige, water- en winddichte en met slot afsluitbare constructie is de meterkast veilig en beschermd tegen invloeden van buiten. De meterkasten worden door de aannemer geplaatst en gemonteerd en daarna ter plekke door Enexis Netbeheer aangesloten.

Veiliger werken

Dit heeft verschillende voordelen, zowel voor Enexis Netbeheer als voor de bouwer. “Wij zijn erg blij dat we deze optie voortaan aan kunnen bieden”, zegt Lotte Breunesse, Manager Consument bij Enexis Netbeheer en vanuit die rol ook bestuurslid bij Mijnaansluiting.nl. “Voorheen zorgden we eerst dat een bouwterrein een tijdelijke bouwaansluiting kreeg. Vlak voor de oplevering gingen we terug om de definitieve aansluiting in orde te maken. Met de prefab meterkast hoeft dat niet meer. Die kan tijdens de bouw gebruikt worden door de aannemer, en later door de bewoners van het huis. We hoeven dus niet nog een keer terug.”

Hierdoor is het werk op de bouwplaats veiliger geworden, vertelt Bart Kierkels, projectleider bij Van Wijnen: “Voorheen hadden we een groot aantal kabels verspreid over de bouwplaats liggen. Dit aantal is sterk teruggebracht omdat iedere woning al is voorzien van een eigen stroomaansluiting.” Minder kabels zorgen voor minder struikelgevaar.

Makkelijker plannen

Daarnaast is het voor de aannemer makkelijker om de werkzaamheden van Enexis Netbeheer in te plannen. Wanneer een meterkast aan het einde van het bouwtraject wordt aangesloten, is de planning ook afhankelijk van de partijen die eerst op de bouwplaats moeten werken. Door de prefab meterkast wordt dat voorkomen, waardoor meer huizen volgens planning opgeleverd kunnen worden. “Goede beheersing van planning en veiligheid is nu mogelijk. We kunnen nu op dagniveau de huisaansluiting inplannen”, aldus Bart Kierkels.

Succesvolle pilots

In Assen en Groningen zijn succesvolle pilots gedraaid (>200 woningen). Daarmee is de kennis opgedaan om voor de prefab meterkast de standaard te maken. Mijnaansluiting.nl faciliteert dit proces, waarbij Enexis Netbeheer nadrukkelijk betrokken is bij het borgen van risico’s en het maken van afspraken over een veilige werkwijze. De prefab meterkasten die in Tilburg gebruikt worden, zijn gemaakt door De Verbinding BV, een sociale werkplaats voor dove timmermannen. Daarover hebben we een mooi artikel geschreven. Lees het hier.