Kavel Z1 is klaar: 288 nieuwe sociale huurwoningen in Amsterdam-Noord

Woningcorporatie

18-07-2022

Kavel Z1 is een ontwikkeling van CZAN, de ontwikkelcombinatie van Blauwhoed en gebiedsontwikkelaar AM. De Alliantie Ontwikkeling nam het plan van CZAN af, gaf bouwbedrijf Van Wijnen opdracht om het te bouwen en draagt binnenkort de woningen over aan de Amsterdamse woningcorporatie de Alliantie die de woningen in portefeuille neemt. Het ontwerp is vvan Groosman Architecten.

De feestelijke oplevering was in aanwezigheid van Brahim Abid (stadsdeelvoorzitter Amsterdam-Noord), Ivan Baartmans (senior projectleider Van Wijnen Amsterdam), Eltjo Bouwman (namens CZAN, directeur wonen Blauwhoed) en Jan van Barneveld (directeur de Alliantie Ontwikkeling). Zij spraken de genodigden toe in de tuin van het gebouw.

‘Fantastische samenwerking’

Ivan Baartmans, senior projectleider bij Van Wijnen Amsterdam: ‘De samenwerking met alle partijen, opdrachtgever, partners, onderaannemers en alle bouwlieden was fantastisch. Dat maakte dat alles mogelijk werd. Want we begonnen in maart 2020 met bouwen, precies op het moment dat corona uitbrak. En 28 maanden later, zonder vertraging, was alles gereed. Zelfs 2 maanden eerder dan gepland.’

Het wooncomplex is in verschillende delen opgeleverd en de eerste bewoners hebben hun nieuwe woning al betrokken.
Jan van Barneveld (directeur de Alliantie Ontwikkeling): ‘Amsterdam-Noord is vanuit onze portefeuillestrategie zeer interessant om woningen toe te voegen. Met de realisatie van deze 288 sociale huurwoningen in Z1 geven we hier invulling aan. Een mooi project op een super locatie! Onze huurders zullen hier met veel plezier wonen. Dicht bij het station en de ontsluitingsweg naar de Ring, met mooie woningen met een fantastisch uitzicht. We zijn trots op het eindresultaat, met dank aan alle betrokkenen.’

Gebied in ontwikkeling

Kavel Z1 is een stoer en statig gebouw in het Stationsgebied; het hart van gebiedsontwikkeling Centrumgebied Amsterdam-Noord. Het Stationsgebied rond het OV knooppunt station Noord is volop in ontwikkeling. Deze ontwikkelingen en de uitstekende verbinding met de stad geven dit gebied een kwaliteitsimpuls.

Eltjo Bouwman, namens CZAN: ‘Met de ontwikkeling en realisatie van kavel Z1 dragen we bij aan een gemengde stad en de grote behoefte aan duurzame betaalbare huurwoningen in Amsterdam. Dat was een belangrijk uitgangspunt van onze ontwikkelingsvisie. We zijn trots op het resultaat en wensen de bewoners straks veel woongeluk.’

De woningen

De 288 sociale huurwoningen zijn bestemd voor woningzoekenden met een maximaal jaarinkomen van 45.014 euro.

In het gebouw zijn er 128 tweekamer, 142 driekamerwoningen en 18 vierkamerwoningen, waaronder ook vier rolstoelwoningen.

Een deel van deze woningen is gericht op mensen die extra zorg nodig hebben, zoals bijvoorbeeld bewoners met een licht verstandelijke beperking. Bij 58 woningen krijgen woningzoekenden die werkzaam zijn in de zorg, het onderwijs of bij de politie voorrang. Hetzelfde geldt bij 58 andere woningen voor ouderen die op zoek zijn naar een nieuwe woning. De overige woningen worden aangeboden via WoningNet.

Alle woningen zijn per lift bereikbaar, gelijkvloers en voorzien van buitenruimte. De woningen zijn gasloos en worden aangesloten op het stadswarmtenet.