Nieuw Innovation Center in Wageningen Food Valley

21-10-2020

Upfield, de grootste producent van plantaardige spreads wereldwijd, bekend van merken als Blue Band en Becel, opent volgend jaar een nieuw Innovation Center in Wageningen Food Valley. Van Wijnen is geselecteerd als bouwbedrijf voor de realisatie van dit ambitieuze nieuwe centrum.

Innovatiekracht

Upfield kiest bewust voor Wageningen om de kern van haar internationale R&D activiteiten onder te brengen. Wageningen is een inspirerende plek. Hier bundelt Upfield de gezamenlijke innovatie van verschillende AgriFood-partners, is er binding met lokale start-ups en bovendien is er veel kennis en talent beschikbaar.

Toekomstbestendige nieuwbouw

Van Wijnen gaat als bouwbedrijf aan de slag om de hypermoderne faciliteit voor voedselonderzoek en innovatie te realiseren. Wij werken samen met Unica voor de installaties. Het project is ambitieus en uitdagend. We nemen niet de rol van klassieke aannemer ‘u vraagt wij draaien’, maar gaan samenwerken met Upfield in bouwteam. Die aanpak past heel erg goed, vooral omdat de ambities van Upfield ten aanzien van duurzaamheid zo sterk overeenkomen met de visie van Van Wijnen. De eisen die Upfield ten aanzien van toekomstbestendigheid en gezondheid stelt, liggen op het hoogste niveau: BREEAM Outstanding.

Plantaardige missie

In het gebouw komen labs, keukens, R & D-kantoorruimte en een proeffabriek. Het gebouw moet de plantaardige missie van Upfield weerspiegelen en bovenal een inspirerende locatie zijn. Dat komt tot uiting in de architectuur: natuurlijke materialen, veel groen – zowel buiten in het park als binnen in de weelderige patio’s en op het dak – en de inrichting stimuleert samenwerking en verbinding. Er zijn vides en open trappen die de verdiepingen met elkaar verbinden.

Het nieuwe Upfield Innovation Center zal plaats bieden aan 160 medewerkers van R&D, met ruimte om verder te groeien tot 200 medewerkers. In de halfverdiepte parkeergarage komen 66 parkeerplaatsen. De kracht van de zon wordt optimaal benut door de inzet van slimme lamellen die de warmte en het licht reguleren.

Realisatie

We starten met de bouwwerkzaamheden in oktober 2020 en het centrum wordt naar verwachting in december 2021 opgeleverd. De eerste medewerkers zullen in januari 2022 starten op hun nieuwe werkplek in Wageningen. De planning is voor een complex project als deze erg ambitieus, maar haalbaar door de intensieve samenwerking tussen de betrokken partijen.