Leren
Wonen
Beheren
Nieuwbouw
Renoveren
Enschede
Van Wijnen Vastgoedbeheer Noord Oost voert al 25 jaar het beheer en onderhoud uit op vastgoed van NS Stations in Noord- en
Oost-Nederland. Daaronder valt ook het werk aan speciale projecten, zoals op station Enschede.
Als twee bedrijven al een kwart eeuw samenwerken, dan zegt dat iets over de goede match. Dat geldt zeker voor Van Wijnen en NS Stations. Van Wijnen Vastgoedbeheer Noord Oost beheert en onderhoudt samen met partners al ruim 25 jaar alle gebouwen, wegen en terreinen van NS Stations in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het gaat hierbij om correctief en preventief onderhoud. Daarnaast verzorgt Van Wijnen op 140 stations elders in het land het onderhoud voor 340 invalidenbruggen en 100 andere reisassistentiemiddelen. NS Stations is ook opdrachtgever van team R&T (renovatie en transformatie). Dat team richt zich landelijk op de retail op stations, zoals de winkels en kiosken.
André Holtmaat is uitvoerder bij Van Wijnen Vastgoedbeheer Oost en werkt al ruim 40 jaar bij Van Wijnen. Hij herinnert zich de start van de samenwerking met NS Stations nog goed. “Ik stond zelf bij het eerste klusje in Arnhem. De luifels van het oude stationsgebouw moesten onderstempeld worden, waarschijnlijk wegens een aanrijdschade. Oktober 1998 was het. Vanaf die tijd kregen we één storing per week en die handelde ik zelf af. Nu krijgen we jaarlijks 1500 meldingen.”
Het verhelpen van storingen – denk aan een klemmende deur, een losliggende tegel op het perron of een prullenbak waarvan het slot niet open wil – valt onder correctief onderhoud. Het is belangrijk dat dit onderhoud vlot gebeurt, aldus Niels van Eekeren, Adviseur Instandhouding bij NS Stations. “’Schoon’, ‘heel’ en ‘veilig’ zijn voor ons de drie belangrijkste aspecten als het gaat om onze stations. Onze reizigers moeten over het hele traject veilig van A naar B kunnen komen. Hoe uitnodigender een station bovendien is, des te prettiger de reiziger zich voelt. En misschien blijft hij dan ook wat langer op onze stations, bijvoorbeeld voor een kopje koffie. Beleving doet veel.”
Adviseur Instandhouding bij NS Stations
‘Ik heb toevallig een NS-jas aan, André een jas van Van Wijnen, maar we werken als projectteam samen’
Alle storingsmeldingen komen binnen bij de servicedesk van NS Stations in Utrecht. “Allemaal digitaal, in een zogenoemde datarotonde”, legt André uit. “NS Stations en Van Wijnen hebben systemen gekoppeld, zodat de meldingen automatisch bij onze monteurs binnenkomen.” Elke storing heeft een specifieke urgentie. “Urgentie 2 betekent dat we een storing binnen 24 uur moeten oplossen, bij urgentie 3 hebben we een week de tijd. Urgentie 1 betekent dat we een storing binnen vier uur moeten verhelpen. Dat heeft meestal met veiligheid of struikelgevaar te maken. Een kapotte invalidenbrug, bijvoorbeeld. Of een loszittende blindenstrook. Zulke meldingen op tijd afhandelen is de basis van ons contract.” Lachend: “Voor ons is het gewoon een sport geworden om het binnen die 4 uur te doen. We laten direct alles vallen en gaan erheen.”
Dan is er nog het preventief onderhoud dat Van Wijnen verzorgt. Dit is gekoppeld aan het meerjarenonderhoudsplan van NS Stations. Van Wijnen doet divers bouwkundig werk, zoals het vervangen van kozijnen, het oplossen van lekkages in kelders, onderhoud aan hang- en sluitwerk, kitwerk, het structureel herstellen van tegelwerk bij trappen en tunnels in het reizigersgebied en het smeren van sloten. En er zijn geregeld speciale projecten. “Veel van onze stations zijn monumentaal”, vertelt Niels. “Denk aan Enschede, Zwolle, Groningen en Deventer. NS Stations houdt monumentale elementen graag in ere, of brengt ze graag weer in de oorspronkelijke staat terug. Zo hebben we vorig jaar in Dalfsen een tegeltableau hersteld. In Deventer loopt een project voor het herstellen van de louvreluiken op het monumentale stationsgebouw.” Op dit moment is Van Wijnen ook bezig met een project in Enschede, zo vertelt André. “Onder de lichtstraat bij de ingang van het station hangen houten lamellen – een soort zonwering van vroeger. Deze lamellen zijn aangetast. We verwijderen ze, stralen ze licht, spuiten ze in de originele kleur en plaatsen ze terug. Het is mooi om op die manier bij te dragen aan de instandhouding van wat hier van oorsprong al was.”
Werken op en nabij stations kent bijzondere regels en vraagt flexibiliteit.André: “De reiziger heeft altijd voorrang. Met uitzondering van urgentie 1 werken we tijdens de spits niet in reizigersgebieden, alleen tussen 9 en 3. Dat vraagt een andere planning.” Veiligheid staat bij Van Wijnen altijd al op één, maar ‘spoorwegveiligheid’ gaat verder. “Een trein kan niet uitwijken. Daarom komen we niet in de ruimte waar de trein rijdt. We werken in de veilige zone, in het midden van het perron.“ “Een tegel plakken is niet het spannendste, het zit ‘m meer in de plek waar je het moet uitvoeren”, voegt Niels toe. “Het zit altijd net ergens waar je niet goed bij kunt of waar honderden reizigers per minuut langslopen. Of waar de trein langs dendert. Daar houden de mensen van Van Wijnen goed rekening mee. Belangrijk is dat werkplekken goed zijn afgezet, dat onze reizigers zich veilig voelen en ze op tijd bij de volgende trein kunnen komen.”
Communicatie en vertrouwen zijn cruciaal, ook als dingen anders lopen. Niels: “We hebben weleens wat lang moeten wachten op een offerte. Dat kaarten we gewoon aan en dan wordt er iets aan gedaan. Met zo’n groot bedrijf heb je kans dat je een nummertje bent, maar zo voelt het niet. Bij Van Wijnen Vastgoedbeheer heb ik met drie vaste mensen contact en dat is fijn. Verder gaan we niet elk bonnetje controleren. Een storing wordt aan- en vervolgens afgemeld en dan gaan we ervan uit dat het is opgelost.” André: “Voor ons is het superbelangrijk om het vertrouwen niet te beschamen. We zijn begonnen op basis van vertrouwen en dat is er nog steeds. Het contract is onlangs in één keer verlengd met drie jaar, in plaats van met drie keer een jaar. Hoeveel complimenten wil je nog hebben?”
Onlangs organiseerde Van Wijnen een feestje om het 25-jarige jubileum van de samenwerking te vieren. Want al zo lang plezierig samenwerken is aan de ene kant heel vanzelfsprekend, en toch ook bijzonder. Niels: “Wij zien het zo: als het goed is, is het goed. Het voelt niet echt als een opdrachtgever/opdrachtnemer-relatie; we werken als projectteam samen. Ik heb toevallig een NS-jas aan, André een jas van Van Wijnen. Samen komen we tot de beste plannen.” Niels vindt het leuk om te zien dat Van Wijnen-medewerkers zich af en toe als verlengstuk van NS Stations opstellen. “Je ziet ze soms reizigers de weg wijzen. Die betrokkenheid is mooi.” “We dragen bij aan een prettige reis”, besluit André. “Bij NS Stations bouwen we niet, maar we houden in stand. Zodat de reizigers ongestoord verder kunnen. Als ons werk niet opvalt, hebben we het met elkaar goed gedaan.”
Uitvoerder Van Wijnen Vastgoedbeheer Oost
‘Het gaat erom dat de reizigers ongestoord en in een veilige omgeving verder kunnen’
De Schepersweg in Breukelen heeft er 57 nieuwe appartementen bij. Deze woningen heeft Van Wijnen Utrecht in opdracht van woningstichting…
Lees verderIn oktober 2023 heeft Van Wijnen, in opdracht van Zayaz, een verduurzamingsproject afgerond waarbij 46 woningen zijn opgeleverd. Dit project…
Lees verderHet expertisecentrum voor forensische psychiatrie van GGNet, locatie De Boog in Warnsveld, onderging een renovatie. Dit gebouw, waar cliënten al…
Lees verder