Werken bij Van Wijnen? Bekijk hier onze vacatures.
Inloggen

De Piloot

Leren

Onderwijs

Woningcorporatie

Nieuwbouw

Rotterdam

Aantal medewerkers
120
Frisse School
Klasse B
Aantal klaslokalen
35
Opdrachtgever
Gemeentewerken Rotterdam
Architect
Jorissen Simonetti Architecten, Leiden

Naar het bijzondere ontwerp van Jorissen Simonetti Architecten realiseerden we ‘De Piloot’, een openbare school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. De Piloot is een verzamellocatie van verschillende, verouderde vestigingen die samen zijn gekomen in een nieuw schoolgebouw.

Speciale aandacht

De bouw van een speciale school vraagt speciale aandacht. De Piloot was daarom nauw betrokken bij het hele proces. Zo waren er diverse overlegmomenten met onder meer directeur Marjon Stolwerk van De Piloot: “Wat anders is aan De Piloot ten opzichte van andere schoolgebouwen? We hebben onder andere bredere gangen.” Both vult aan: “Onze gymzalen zijn ook anders opgezet. Bouwtechnisch zitten daar hele leuke dingen in. Zo zijn de muren bekleed met speciaal materiaal waardoor het geluid gedempt wordt. Ook heeft de zaal een tussenwand die gesloten kan worden. Deze is zeer luxe en volledig geluidsdicht. De leerlingen krijgen zodoende zo min mogelijk prikkels en dat zijn hele mooie dingen! Het gebouw is groot, maar door de indeling toch beschermd en veilig.”

Luwteruimtes

Elk klaslokaal heeft een aparte luwteruimte, een ruimte waar kinderen zich even in kunnen terugtrekken. De hoeken in deze ruimtes zijn afgerond. De buitenzijden zijn voorzien van kunststoffineer, waarbij schroeven, nieten en naden onzichtbaar zijn en zonder aftimmerlatten zijn weggewerkt. “Een bouwkundige uitdaging”, aldus projectleider Raymond Kelfkens van Van Wijnen. “Het vroeg meerdere engineeringssessies om de uitvoering helder te krijgen. Gelukkig was de bereidheid tot samenwerken groot.”

Marjon Stolwijk en Louise Both bij De Piloot

Weinig ruimte

Omdat De Piloot in een woonwijk ligt, hielden we rekening met het logistieke proces. “Met 2.800 m2 was er weinig ruimte rondom het schoolgebouw”, vertelt Kelfkens. “Om toch efficiënt te kunnen werken, hebben we het project in drie blokken verdeeld en de bouwplaats hierop ingericht. Ook maakten we goede afspraken met leveranciers om het terrein werkzaam te houden.”