Projecten

Laan van Meerdervoort

Zwijndrecht

Bij 153 woningen aan de Laan van Meerdervoort in Zwijndrecht voerden we groot onderhoud uit. Dit deden we in opdracht van, maar vooral ook samen met woningcorporatie Woonkracht10. Doel was om de sfeer en charme van vroeger te herstellen met het comfort van nu.

“Het project was technisch, sociaal en financieel goed onder controle en we bleven ruim binnen de planning.”

Daan Ossewaarde Projectleider Woonkracht10

Aantal woningen
153
Isolatiewaarde
RC = 3,5
Datering
1938
Opdrachtgever
Woonkracht10, Zwijndrecht

Energetisch verbeteren met tuindorps karakter

Woonkracht10 besloot in 2015 tot een grootschalige opknapbeurt en het energetisch verbeteren van de 153 woningen aan de Laan van Meerdervoort. In nauwe samenspraak met de bewoners stelde de woningcorporatie het onderhoudsplan vast. Daan Ossewaarde somt de belangrijkste maatregelen op: “We pakten de gevels aan, we herstelden de houten vloerdelen en we vervingen dakpannen, goten, schoorstenen en kozijnen. In ongeveer de helft van de woningen zijn de keuken en het sanitair vervangen. Verder kregen alle woningen nieuwe isolatie.” Met onder andere keramische dakpannen en authentieke kozijnindelingen is het tuindorpse karakter aan de wijk teruggegeven.

10 werkdagen per huis

Bedrijfsleider renovatie en transformatie Martin Roest van Van Wijnen: “Binnen de contouren van het werk hadden we te maken met 153 woningen en evenzoveel klanten met elk hun specifieke aandachtspunten en wensen. Dit alles moesten we samen met Woonkracht10 in goede banen leiden binnen een kort tijdsbestek. De maximale doorlooptijd per woning was tien werkdagen.” Om hier efficiënt en kwalitatief invulling aan te geven, bereidden we de werkzaamheden goed voor. Zo renoveerden we eerst twee proefblokken voordat we met de inpandige werkzaamheden startten. Na twee blokken pakten we de buitengevelrenovatie als tweede bouwstroom op. Doordat we een dubbel tempo draaiden, verkortten we de bouwtijd met een half jaar. Dat scheelde bouwkosten, maar was bovenal prettig voor de bewoners. Die ondervonden minder overlast.”

“Sinds het laatste onderhoud in de jaren tachtig waren de technische staat en de uitstraling van de woningen achteruitgegaan. Bovendien heeft Woonkracht10 de ambitie om voor de woningen een groen energielabel te krijgen.”

Daan Ossewaarde, projectleider van Woonkracht10


Tevreden bewoners

We voerden de renovatiewerkzaamheden uit in bewoonde toestand. Dat vereiste een goede logistieke planning. Die planning deelden we met de bewoners, zodat ze wisten wat ze konden verwachten. Verder probeerden we de bewoners zo veel mogelijk te ontlasten en met hen samen te werken. “Hierin hadden de opzichter en sociaal begeleider van Woonkracht10, samen met onze uitvoerder een sleutelrol”, aldus Roest. “Het was hun taak de  bewoners goed te informeren en begeleiden. Zij deden dit door helder te communiceren, maar ook door begripvol, respectvol en behulpzaam te zijn. Dit heeft in grote mate bijgedragen aan een breed draagvlak en tevredenheid onder een groot deel van de bewoners.”

“Binnen de contouren van het werk hadden we te maken met 153 woningen en evenzoveel klanten, met elk hun specifieke aandachtspunten en wensen.”

Martin Roest, bedrijfsleider renovatie en transformatie Van Wijnen


Andere projecten

Meer dan bouwen