Projecten

Monumentaal Concertgebouw De Vereeniging Nijmegen

Nijmegen

In Nijmegen bouwen we aan een iconisch gebouw middenin de stad. Concertgebouw De Vereeniging – een rijksmonument – krijgt een nieuwe backstage die groter en luxer is dan artiesten er decennialang gewend zijn geweest. In het uit 1915 daterende gebouw vinden daarnaast ook verschillende interne verbouwingen plaats. Die worden in opdracht van ons uitgevoerd door BF Van Tienen uit Nijmegen, een partner-aannemer die gecertificeerd is voor monumentale restauraties.

“Het gaat goed, we zijn heel tevreden. Zolang we maar goed met elkaar blijven communiceren.” 

Leon Wellens Hoofd facilitaire zaken en podiumtechniek

Samenwerkingspartner
BF Van Tienen, Nijmegen
Oplevering
Maart 2019
Monumentaal gebouw
anno 1915
Opdrachtgever
De Vereeniging

Masterplan

Zes jaar geleden werd voor De Vereeniging, een monumentaal concertgebouw, een masterplan opgesteld die voorzag in de verbetering en groot onderhoud van het pand. Inmiddels is daarvan de derde en laatste fase aangebroken. In de eerdere fases – uitgevoerd door andere partijen – zijn de technische installaties aangepast en zijn de gangen en het restaurant vernieuwd. ‘Ik geloof dat dit al de 25ste verbouwing in ruim honderd jaar bestaan is’, zegt Leon Wellens, hoofd facilitaire zaken en podiumtechniek van Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereeniging. ‘Er zat geen logische stroom in het monumentale gebouw. Dat hopen we nu op te lossen met een heel grootse aanpak. Voor het honderdjarige bestaan in 2015 wilden we in elk geval het publieke gedeelte klaar hebben, zodat de Nijmegenaren ook konden zien wat voor moois we doen. Maar zeker het oude backstage-gedeelte paste ook niet meer bij deze tijd. Anno 2018 hebben artiesten behoorlijk uitgebreide wensen.’

‘Er zat geen logische stroom in het gebouw. Dat hopen we nu op te lossen met een heel grootse aanpak.”


Leon Wellens – hoofd facilitaire zaken en podiumtechniek

Bijzondere opdracht in monumentaal pand

 

‘De kleine, donkere hokjes achter het podium maken nu plaats voor ruime kleedruimtes, een grote artiestenfoyer met glazen pui, twee overdekte laaddocks voor vrachtauto’s en twee keer zoveel opslagruimte voor decor’, zegt projectleider Remco Nijkamp van Van Wijnen. ‘Ik vind dit een gave klus. Het is een mooi, historisch gebouw. En niets is hier recht toe, recht aan. Dat maakt het werken aan een monumentaal gebouw wel bijzonder.’ Voorman Thijs Overkamp vult hem aan. ‘We hebben de oude backstage eerst gesloopt. De toneeltoren bleef staan. Die hebben we met een hele forse stalen constructie gestabiliseerd en elke dag gemonitord op beweging. Inmiddels staat de nieuwe backstage er tegenaan. Gedeeltelijk gebouwd op de oude kelder en gedeeltelijk op een nieuwe fundering. ’

Op de steigers is mooi te zien hoe het nieuwe metselwerk de stijl van het ambacht uit 1915 voortzet. Speciale figuren en verbanden zijn doorgetrokken. ‘Gelukkig wel’, zegt Leon Wellens. ‘De laatste decennia is er veel meer oog dan vroeger gekomen voor de schoonheid en unieke details van monumenten. Dat vraagt wat extra in de afstemming en van de bouwers, maar het zorgt er wel voor dat deze vernieuwing past bij het monumentale deel.’

Concerten blijven doorgaan in Concertgebouw De Vereeniging

Het overleg is sowieso intensief tussen De Vereeniging en Van Wijnen. De opdracht is in bouwteam met de opdrachtgever verder uitgewerkt, de werkruimte op het terrein is krap en er wordt bovendien gebouwd in een lopend bedrijf. Het slopen en de ruwbouw konden in de zomermaanden plaatsvinden toen er in de het concertgebouw relatief weinig activiteiten waren. Maar in oktober is het theaterseizoen weer gestart. Geplande optredens en ook congressen vinden in principe gewoon plaats terwijl de achterzijde van het gebouw in de steigers staat.

Thijs Overkamp: ‘We moeten heel flexibel zijn. Tijdens een congres kunnen we geen geluid maken en moet het stil zijn op de bouw. Optredens zijn over het algemeen ’s avonds als wij er niet zijn, maar bij podiumtransport kunnen wij geen materiaal aanvoeren. Daar is geen ruimte voor. Voor de artiesten hebben we een tijdelijke backstage buiten neergezet met een tunnel naar het podium. Zij mogen op geen enkele manier last hebben van onze werkzaamheden. En als hier tweeduizend man naar een concert komt, moeten in elk geval de vluchtroutes vrij zijn.’

Goed blijven communiceren

‘Het gaat goed, we zijn heel tevreden’, zegt Leon Wellens. ‘Zolang we maar goed met elkaar blijven communiceren. Op dit kleine terrein werken we met veel partijen die ook allemaal belangen, wensen en planningen hebben. Soms botsen die met elkaar. In het begin hebben we even moeten zoeken naar de juiste modus. Mensen in de bouw zijn bovendien van een ander kaliber dan mensen in de culturele sector. Bouwers zijn directer, in de cultuursector draait men meer om de hete brei heen. En ik zit daar precies tussenin om dat samen met Van Wijnen als coördinerend bouwbedrijf in goede banen te leiden. Ik moet zeggen: we worden daar steeds beter in. Dat moet ook, want in het theaterseizoen zijn het hectische tijden.’

Remco Nijkamp: ‘Wij snappen dat. In deze periode wordt het geld verdiend voor Concertgebouw De Vereeniging. Gelukkig staat de programmering al tijden van tevoren vast. De uitdaging is om de praktische informatie eruit te halen die consequenties heeft voor ons en onze leveranciers. In het begin – toen we in juni startten – sprongen we op een rijdende trein. De Vereeniging was immers al een paar jaar met verbouwingen en renovaties bezig. Wij kwamen er nieuw bij. Dan moet je even aan elkaar wennen, kijken hoe de hazen lopen, maar ook de leiding nemen. We kregen daarnaast nog te maken met vertraging in de vergunningsprocedures. Inmiddels zijn we gewend hier en zit de vaart erin. Naar verwachting leveren we de nieuwe backstage in maart op.’ Na voltooiing van de renovatie is Concertgebouw De Vereeniging klaar voor de toekomst.

Andere projecten

Meer dan bouwen