Werken bij Van Wijnen? Bekijk hier onze vacatures.
Inloggen

Renovatie en verduurzaming 99 woningen in Heemskerk 

Wonen

Woningcorporatie

Renoveren

Verduurzamen

Rol
Renovatie en verduurzaming
Omvang
99 woningen
Oplevering
Eind 2024
Opdrachtgever
Woningcorporatie Woonopmaat

Van gemiddeld energielabel F naar gemiddeld energielabel A: dat was de opdracht voor uitvoerder Nico Muurlink en zijn collega’s bij dit renovatieproject in Heemskerk. Van Wijnen voert hier voor wooncorporatie Woonopmaat groot onderhoud uit aan 99 sociale huurwoningen in de Bretagnestraat, Lombardijestraat en Normandiëlaan. Na de ingreep hebben bewoners een duurzame woning, lagere energierekening en opgefriste buurt.

Een duurzaam thuis

“De komende jaren gaan we volop renoveren en verduurzamen,” opent Pieter Bogchelman het gesprek. Als bewonersbegeleider bij wooncorporatie Woonopmaat is hij samen met Nico tijdens het wekelijkse bewonersspreekuur te vinden in de modelwoning in de wijk. “Een van de uitdagingen is om de woningverbetering betaalbaar te houden. Als corporatie kunnen we bijvoorbeeld geen huurverhoging vragen na een renovatie. Zo blijven sociale huurwoningen betaalbaar. Tegelijkertijd hebben we wél een partner als Van Wijnen nodig die meedenkt over het beheersbaar houden van de kosten.”

Regisserend opdrachtgeverschap

In deze samenwerking staat regisserend opdrachtgeverschap centraal. Pieter licht toe: “Van Wijnen heeft de regie over wat er in de wijk gebeurt. We vertrouwen op de expertise van Nico en zijn collega’s. Dat scheelt Woonopmaat veel tijd, want er zijn daardoor bijvoorbeeld geen bouwvergaderingen. Wel spreken we elkaar geregeld over de voortgang en om te weten wat er speelt. Dat is prettig, want ik weet dat alles goed geregeld is.”

Warme opname brengt werkzaamheden in kaart

De woningen in de wijk stammen uit de jaren 60. In de loop der jaren zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, maar nu is het tijd voor een grote ingreep die ervoor zorgt dat de woningen weer jaren mee kunnen gaan. Nico: “We vervangen de kozijnen door kunststof kozijnen met HR++ glas, we isoleren de spouwmuren, kruipruimtes en daken, brengen mechanische ventilatie aan en bieden de optie van zonnepanelen. Hiermee maken we de labelsprong van gemiddeld energielabel F naar gemiddeld energielabel A. Het wooncomfort verbetert hiermee enorm en de energierekening gaat omlaag.” Pieter vult aan: “Daarnaast hebben we via warme opnames in kaart gebracht welke woningen ook toe waren aan een nieuwe keuken, badkamer en toilet. Daarvoor hebben de collega’s van Van Wijnen elke bewoner bezocht. Momenteel bieden we bewoners de mogelijkheid om ook de begane grondvloer te laten vervangen door een nieuwe goed geïsoleerde vloer. Doordat we niet álle keukens, badkamers en toiletten hoeven te vervangen, blijft de renovatie betaalbaar.”

“70% huurdersinstemming hebben we gemakkelijk behaald”

Nico en zijn team voeren de werkzaamheden uit in bewoonde staat. “Dat vraagt om een gedegen communicatieaanpak,” vervolgt Pieter. “Samen met Van Wijnen hebben we voor de bewoners daarom 2 boekjes gemaakt: een uitvoeringsplan waarin bewoners kunnen lezen wat er precies gaat gebeuren en een bewonersboekje voor de woningen per straat. Daarnaast hebben we een klankbordgroep opgericht met 15 bewoners uit de wijk en zijn er informatieavonden georganiseerd. Hierdoor hebben we de 70% huurdersinstemming gemakkelijk behaald. Ook het realiseren van de modelwoning heeft daaraan bijgedragen. Als corporatie willen we een 9+ halen als het gaat om bewonerstevredenheid. Dat is ambitieus, maar het kán, óók als je niet altijd ja kunt zeggen op een verzoek van een bewoner.”

Mensenwerk

“Wat we doen is mensenwerk,” zegt Nico. “De ene bewoner is meteen enthousiast over de renovatieplannen, terwijl de ander ertegen opziet. De warme opname zorgt er niet alleen voor dat we technisch in kaart brengen wat er moet gebeuren, maar dat we ook helder krijgen wat er leeft in de wijk zodat we bijvoorbeeld zorgen kunnen wegnemen. Ook maakt de warme opname inzichtelijk of er bewoners zijn die extra zorg nodig hebben en voor wie een wisselwoning bijvoorbeeld wél een must is.

Dat we dat soort dingen goed regelen, zorgt ervoor dat we bewoners mee krijgen. We proberen de verwachtingen zo goed mogelijk te managen. Dat is ook belangrijk als het gaat om logistiek. Dit is een stadswijk met smalle straatjes en pleintjes. Door goed te communiceren met de bewoners kunnen we tóch die vrachtwagen met bouwmaterialen laten komen.”

Nico Muurlink

Uitvoerder Van Wijnen Heerhugowaard

‘Renoveren is 30% techniek en 70% communicatie’

Opruimdag

Woonopmaat en Van Wijnen hechten waarde aan goed persoonlijk contact met bewoners. Daarom heeft Van Wijnen ook een bewonersbegeleider aangesteld. Saskia Koevoets is het aanspreekpunt voor alle bewoners. Pieter: “We hebben bijvoorbeeld voor de start van de renovatie 2 keer samen een Opruimdag georganiseerd. We hebben containers geplaatst waarin bewoners spullen konden afvoeren. Bewoners hebben dat als positief ervaren. Het heeft geleid tot meer sociale cohesie in de wijk en het was een moment waarop bewoners de mensen van Van Wijnen leerden kennen.” Nico vult aan: Hier in Heemskerk is het een beetje mijn buurtje geworden, ik ken de mensen bij naam.” Nico besluit: “Eerlijk is eerlijk, renoveren leidt nu eenmaal tot overlast, hoe goed we het ook doen. Ik zie het als onze taak om het werk zo te doen dat we de bewoners zo min mogelijk tot last zijn en zo goed mogelijk helpen. Wat we doen is 30% techniek. De rest draait om communicatie.”

Wil jij ook jouw woningbezit verduurzamen?

Neem contact op met Frank Reijnen, hoofdprojectvoorbereider van Van Wijnen Heerhugowaard. En ontdek wat de ideale aanpak is voor jouw verduurzamingsopgave.