Projecten

Toekomstbestendig wonen, werken en leven in voormalig industriegebied

Amsterdam

Op het Oostenburgereiland in Amsterdam, een plek die eeuwenlang in het teken stond van de industrie, bouwen wij een gevarieerd leefgebied met een kleine ecologische voetafdruk. Plan Stadswerf Oostenburg, op het zuidoosten van het eiland, biedt ruimte aan ruim 500 appartementen in alle soorten en maten. Ook komen er bijzondere ruimten voor ondernemers. 

Woningen
Ruim 500
Domeinen
Wonen, werken en recreëren
Vorige bestemming
Industriegebied
Architect
Paul de Ruiter Architects, Bastiaan Jongerius Architecten en Ronald Janssen Architecten

Met het uitgebreide en gevarieerde woningaanbod voorziet Stadswerf Oostenburg in de behoefte aan woonruimte binnen de ring van Amsterdam. De mix van middeldure huurwoningen en koopwoningen in verschillende prijsklassen is aantrekkelijk voor huishoudens in alle levensfasen. De commerciële ruimtes voor café’s, restaurants en winkels zorgen ervoor dat het straks prettig wonen, werken en ontspannen is in de wijk.

Contrastrijke panden met industrieel karakter

Stadswerf Oostenburg is een project van Stadswerf Oostenburg Ontwikkeling, Onder andere beleggers als Atrium, Syntrus Achmea Real Estate & Finance, AEW, Aram en Grunneger Blok Vastgoed zijn hier bij aangehaakt. In het bouwteam is samen met de ontwikkelaars, architecten, constructeur en andere belanghebbenden het eerste ontwerp in verdere uitwerking tot stand gebracht.  “De gemeente wil een stoere, robuuste architectuur als referentie aan het industriële verleden van het gebied”, zegt projectleider Kilian Knijn van Van Wijnen. “Verder moet er een typisch Amsterdamse wijk ontstaan, met veel diversiteit en een gevarieerd gevelbeeld. Drie verschillende architecten hebben hier invulling aan gegeven. Hun afzonderlijke ontwerpen tezamen vormen een contrastrijke pandenstad met een industrieel karakter.” Kenmerkend voor de gebouwen zijn de natuurlijke materialen, zoals baksteen, beton, staal en aluminium. Om het eilandgevoel te versterken, krijgt de autoluwe openbare ruimte een eenduidige opzet als werfvloer. Er is geen onderscheid tussen stoep of straat.

 ↓ Lees verder onder de foto’s  ↓  

Meedenken in slimme oplossingen

“Het voordeel bij grotere werken is dat je de ervaring die je op doet in het eerste blok, door kan zetten naar de vervolgblokken. Dat is het voordeel bij Oostenburg”, vertelt Knijn. “Om er zeker van te zijn dat we de planning halen, zoeken we continu naar mogelijkheden om te versnellen. Zo voegen we bijvoorbeeld bouwstromen toe. Dit doen we samen met de andere betrokken partijen. Zij zijn onderdeel van het proces en denken vanuit hun expertise met ons mee in slimme oplossingen. Bijvoorbeeld voor de installaties, de fundering of het optrekken van het casco. Verder laten we niets aan het toeval over. Van elk onderdeel maken we een doordacht werkplan. Die werkplannen bespreken we tijdens zogenoemde tienminutengesprekken met de betrokken partijen.” Tijdens de bouw zet Van Wijnen stevig in op afvalreductie. Er wordt zo min mogelijk afval, zoals verpakkingsmateriaal, op de bouw toegelaten.

Opdrachtgevers VORM en Steenwell wilden ook graag een slimme parkeeroplossing om hun duurzame woon- en mobiliteitsambities te realiseren. Samen met Car Parkers Nederland zorgen wij voor een beweegbaar parkeersysteem met Wöhr CombiLift systemen, voorzien van 105 parkeerplekken inclusief 28 plekken met elektrische laadpalen.

“Op de locatie waar jarenlang dieselmotoren in elkaar werden gezet, verrijst straks een nieuwe, duurzame woonwijk. We gaan daar van een grote ecologische footprint naar een kleine ecologische footprint. En dat is mooi, want de stad van de toekomst is klimaatneutraal en duurzaam.”

Wethouder Marieke van Doorninck, Gemeente Amsterdam

Kleine ecologische footprint

De gebouwen op Stadswerf Oostenburg zijn straks allemaal gasloos. Ook voldoen zij aan de strengste eisen voor isolatie en luchtdichtheid. Op de gebouwen passen we zonnepanelen toe, waar straks bijvoorbeeld de liften, verlichting en het bewakingscamerasysteem op draaien.

“Op de locatie waar jarenlang dieselmotoren in elkaar werden gezet, verrijst straks een nieuwe, duurzame woonwijk”, aldus wethouder Van Doorninck. “We gaan daar van een grote ecologische footprint naar een kleine ecologische footprint. En dat is mooi, want de stad van de toekomst is klimaatneutraal en duurzaam.”

↓ Lees verder onder de foto’s  ↓

Een rijke geschiedenis

Oostenburgeiland brengt een rijke geschiedenis met zich mee die ons mee terugneemt naar de Gouden Eeuw. Het eiland behoorde tot een van de drie Oostelijke eilanden: Wittenburg, Kattenburg en Oostenburg. Oostenburgeiland werd als enige eiland uitsluitend als bedrijventerrein ontworpen, speciaal voor de Verenigde Oost-Indische Compagnie(VOC) met het oog op handel. In de 19e eeuw wordt het eiland gebruikt voor de Koninklijke fabriek. Hier werden stoomschepen, stoommachines, stoomwerktuigen, locomotieven, bruggen, gemalen en staalconstructies gebouwd, zowel voor binnen- als buitenland. Vanaf 1910 worden er dieselmotoren voor de scheepsbouw ontwikkeld tot 1995. In dat jaar verlaat de laatste dieselmotor de fabriek op Oostenburg.

“De grootste uitdaging zit hem niet alleen in de techniek van het realiseren van 35 verschillende gebouwen, ook de planning van de logistiek is cruciaal. We werken bijvoorbeeld met ‘just in time’. Dat betekent dat er op het half uur nauwkeurig wordt geleverd. En dat is slechts een voorbeeld. Alles hangt met elkaar samen en moet soms ook weer los van elkaar gezien worden. We hebben daarom iemand fulltime op het logistieke gedeelte zitten.”

Wesly Verhaert, Vestigingsdirecteur Van Wijnen Heerhugowaard

Projectleider Kilian en uitvoerder Robin aan het woord

Deze video is vóór corona opgenomen

Oostenburg in beeld

Andere projecten

Meer dan bouwen