Projecten

Toekomstbestendig wonen, werken en leven in voormalig industriegebied

Amsterdam

Op het Oostenburgereiland in Amsterdam, een plek die eeuwenlang in het teken stond van de industrie, bouwen wij een gevarieerd leefgebied met een kleine ecologische voetafdruk. Plan Stadswerf Oostenburg, op het zuidoosten van het eiland, biedt ruimte aan ruim 450 appartementen in alle soorten en maten. Ook komen er bijzondere ruimten voor ondernemers. 

Huur eenheden
277
Koop eenheden
173
Vorige bestemming
Industriegebied
Architect
Paul de Ruiter Architects, Bastiaan Jongerius Architecten en Ronald Janssen Architecten

Met het uitgebreide en gevarieerde woningaanbod voorziet Stadswerf Oostenburg in de behoefte aan woonruimte binnen de ring van Amsterdam. De mix van sociale huurwoningen, middeldure huurwoningen en koopwoningen in verschillende prijsklassen is aantrekkelijk voor huishoudens in alle levensfasen.

Contrastrijke pandenstad met industrieel karakter

 

Stadswerf Oostenburg is een project van Stadswerf Oostenburg Ontwikkeling, Onder andere beleggers als Atrium Groep en Syntrus Achmea Real Estate & Finance zijn hier bij aangehaakt. In het bouwteam wordt samen met de ontwikkelaar en de beleggers,  en in samenwerking met de architecten en constructeur het ontwerp en verdere uitwerking tot stand gebracht.  “De gemeente wil een stoere, robuuste architectuur als referentie aan het industriële verleden van het gebied”, zegt projectleider Kilian Knijn van Van Wijnen. “Verder moet er een typisch Amsterdamse wijk ontstaan, met veel diversiteit en een gevarieerd gevelbeeld. Drie verschillende architecten hebben hier invulling aan gegeven. Hun afzonderlijke ontwerpen tezamen vormen een contrastrijke pandenstad met een industrieel karakter.” Kenmerkend voor de gebouwen zijn de natuurlijke materialen, zoals baksteen, beton, staal en aluminium. Om het eilandgevoel te versterken, krijgt de autoluwe openbare ruimte een eenduidige opzet als werfvloer. Er is geen onderscheid tussen stoep of straat.

Oostenburgeiland, Amsterdam

 

“Op de locatie waar jarenlang dieselmotoren in elkaar werden gezet, verrijst straks een nieuwe, duurzame woonwijk. We gaan daar van een grote ecologische footprint naar een kleine ecologische footprint. En dat is mooi, want de stad van de toekomst is klimaatneutraal en duurzaam.”

 
Wethouder Van Doorninck Gemeente Amsterdam

Oostenburgeiland

Meedenken in slimme oplossingen

“Het voordeel bij grotere werken is dat je de ervaring die je op doet in het eerste blok, door kan zetten naar de vervolgblokken. Dat is het voordeel bij Oostenburg”, vertelt Knijn. “Om er zeker van te zijn dat we de planning halen, zoeken we continu naar mogelijkheden om te versnellen. Zo voegen we bijvoorbeeld bouwstromen toe. Dit doen we samen met de andere betrokken partijen. Zij zijn onderdeel van het proces en denken vanuit hun expertise met ons mee in slimme oplossingen. Bijvoorbeeld voor de installaties, de fundering of het optrekken van het casco. Verder laten we niets aan het toeval over. Van elk onderdeel maken we een doordacht werkplan. Die werkplannen bespreken we tijdens zogenoemde tienminutengesprekken met de betrokken partijen.” Tijdens de bouw zet Van Wijnen stevig in op afvalreductie. Er wordt zo min mogelijk afval, zoals verpakkingsmateriaal, op de bouw toegelaten.

Kleine ecologische footprint

 

De gebouwen op Stadswerf Oostenburg zijn straks allemaal gasloos. Ook voldoen zij aan de strengste eisen voor isolatie en luchtdichtheid. “Op de locatie waar jarenlang dieselmotoren in elkaar werden gezet, verrijst straks een nieuwe, duurzame woonwijk”, sprak wethouder Van Doorninck tijdens de officiële starthandeling in april 2019. “We gaan daar van een grote ecologische footprint naar een kleine ecologische footprint. En dat is mooi, want de stad van de toekomst is klimaatneutraal en duurzaam.”

Een rijke geschiedenis

 

Oostenburgeiland brengt een rijke geschiedenis met zich mee die ons mee terugneemt naar de Gouden Eeuw. Het eiland behoorde tot een van de drie Oostelijke eilanden: Wittenburg, Kattenburg en Oostenburg. Oostenburgeiland werd als enige eiland uitsluitend als bedrijventerrein ontworpen, speciaal voor de Verenigde Oost-Indische Compagnie(VOC) met het oog op handel. In de 19e eeuw wordt het eiland gebruikt voor de Koninklijke fabriek. Hier werden stoomschepen, stoommachines, stoomwerktuigen, locomotieven, bruggen, gemalen en staalconstructies gebouwd, zowel voor binnen- als buitenland. Vanaf 1910 worden er dieselmotoren voor de scheepsbouw ontwikkeld tot 1995. In dat jaar verlaat de laatste dieselmotor de fabriek op Oostenburg.

Bekijk de video!

Voortgang van de bouw

Andere projecten

Meer dan bouwen