Projecten

Transformatie Rokin

Amsterdam

Het lege warenhuis van Hudson’s Bay aan het Rokin wordt het nieuwe kantoor van de Amsterdamse fintechgigant Adyen. Onze vestiging Heerhugowaard is als bouwteampartner aangehaakt om de verbouwing te realiseren.

Opdrachtgever
Adyen, Amsterdam
Architect
Tank, Amsterdam

Van warenhuis naar kantoorpand

Nog maar vijf jaar geleden bouwde Van Wijnen aan het Rokin een gloednieuw warenhuis voor Hudson’s Bay. De Canadese keten deed alleen geen goede zaken en was na een paar jaar alweer vertrokken uit Nederland. Adyen liet zijn oog vallen op de twee vrijgekomen nieuwbouwpanden en de monumentale Vleeshal erachter. Aan Van Wijnen de mooie taak om de drie gebouwen te transformeren naar een kantoorpand van maar liefst 17.000 m2. ‘Er komen hier ruim duizend nieuwe werkplekken’, vertelt vestigingsdirecteur Wesly Verhaert van Van Wijnen Heerhugowaard.

Bouwteam plus

Verhaert is trots op de snelheid waarin de transformatie plaatsvindt. ‘We gingen in een half jaar tijd van een programma van eisen naar definitief ontwerp met omgevingsvergunning. En in de realisatiefase leveren we het enorme kantoor na zo’n negen maanden op, rekening houdend met de coronamaatregelen en met alle logistieke uitdagingen in het centrum van Amsterdam. Het heeft alles te maken met de fijne samenwerking in bouwteam tussen opdrachtgever, de adviseurs (waaronder SGS, Rijnboutt en TANK) en onze co-makers. De onderlinge openheid en het vertrouwen is echt uniek in dit project. Alle plannen en begrotingen hebben vanaf dag één open en bloot op tafel gelegen. Zo’n hoge mate van transparantie heb ik niet eerder meegemaakt. In de bouwteam fase hebben we co-makers voor alle kritische onderdelen betrokken en veel tijd geïnvesteerd in het maken een gedetailleerde planning. Daarin hebben we ons gericht op de opvolgtijden van werkzaamheden – de zogenoemde takttijden – en die zo strak en kort mogelijk houden. Waar je hectiek zou verwachten door zo’n ingrijpende transformatie in korte tijd, heerst er juist rust en een hele fijne sfeer op de bouw. Niemand stelt zijn eigen belang voorop. Er is volledige samenwerking op alle niveaus en iedereen gaat volledig voor het gezamenlijke belang om Adyen zo snel mogelijk te laten starten op deze locatie.’

Circulair bouwen

Hoewel het ombouwen van een warenhuis naar een kantoor voor duizend mensen de nodige technische aanpassingen vergt, was maximaal hergebruik van materialen een voorname wens van Adyen. Zo blijven enkele roltrappen uit het warenhuis aanwezig in het kantoor, worden steenstrips gemaakt van oude bakstenen en worden andere bouwmaterialen vergruist om als slijtlaag in de nieuwe gietvloeren te verwerken. In dit kantoor mag je zien dat het een warenhuis was. De constructieve wanden van het warenhuis waren bij oplevering van de nieuwbouw in 2016 nog niet afgewerkt bijvoorbeeld en dat blijft ook zo. ‘Duurzaamheid en circulair bouwen voeren zowel Adyen als wij hoog in het vaandel’, zegt Verhaert. ‘We gaan hier voor het BREEAM-certificaat Very Good tot Excellent, een kwaliteitslabel voor minimale milieu-impact tijdens de bouw en de operationele fase daarna. In nieuwbouw is BREEAM al redelijk gemeengoed, maar voor gebouwtransformaties zeker niet.

Eigen aansluiting op de Noord-Zuidlijn

Eén absolute eye catcher wil Verhaert wel graag noemen. De nieuwe stalen trapconstructie vanaf de eerste tot de bovenste verdieping in beide gebouwen, met bamboehouten bekleding en verschillende spreekeilanden en ‘telefooncellen’ erin verwerkt. ‘Die moet je echt zien, fantastisch! En wist je dat Adyen straks een eigen aansluiting op de Noord-Zuidlijn heeft? De halte in de kelder was al gemaakt voor Hudson’s Bay, maar is nooit in gebruik genomen. Vanuit de metro lopen medewerkers van Adyen straks zo hun kantoor binnen.’

Binnenstedelijke dynamiek

Logistiek gezien is dat heel fijn voor medewerkers. Een luxe zelfs. Van een andere orde zijn de logistieke uitdagingen tijdens de bouw met als toppunt het plaatsen van de koelmachine op het dak van het gebouw. Daar was een 450 tons mobiele kraan voor nodig met een eigen gewicht van 95 ton en 180 ton ballast. Er is een speciale route gereden die vooraf volledig doorgerekend is, tegen het verkeer in vanaf Amsterdam Centraal richting het Muntplein. ‘Een huzarenstukje’, vindt Verhaert. ‘Logistiek gezien zitten er aan het bouwen in de dynamiek van een grote binnenstad sowieso veel haken en ogen. Gelukkig hebben we daar al de nodige ervaring mee, onder meer bij de transformatie van V&D aan de Kalverstraat. Je zit aan venstertijden voor transport vast en alles moet op tijd en in de juiste volgorde binnenkomen. Ben je te vroeg, dan moet de chauffeur doorrijden, want je mag geen opstoppingen veroorzaken. Het kan zijn dat je je materiaal dan niet meer kunt lossen. We hadden wel voordeel van een relatieve rust in stad door de coronapandemie, maar op dit soort projecten stellen we altijd een logistiek planner en logistiek uitvoerder aan die alleen dat deel in goede banen leiden en nauw contact onderhouden met de gemeente. Onderdeel daarvan is een BLVC-plan, voor leefbaarheid en veiligheid in de stad.’

Extra dimensie

Het zijn voor Verhaert en zijn collega’s dit soort zaken die binnenstedelijke transformatieprojecten interessant maken. Van Wijnen Heerhugowaard timmert als transformatiepartner ook behoorlijk aan de weg in dit specialisme. ‘We moeten niet alles willen slopen en weer nieuwbouwen. Vanuit circulariteit en duurzaamheid is dat echt zonde. Transformatie is voor veel gebouwen mogelijk en vaak zelfs goedkoper. De sleutel ligt in goed te bekijken welk gebouw je voor welk doeleinde wil hergebruiken. De uitdagingen die daarbij horen, geven de bouw juist een extra dimensie ten opzichte van nieuwbouw. En vergeet niet de waarde van soms prachtige, oude materialen, zoals bij de transformatie van de monumentale Vleeshal voor Adyen. Oud metselwerk, enorme houten vloerbalken, detailleringen… Daar komt gevoel bij kijken van mensen met een echt bouwhart. Ik hou ervan!’

Heb jij ook een gebouw dat een transformatie nodig heeft?

Neem contact op met:

Wesly Verhaert

Vestigingsdirecteur

w.verhaert@vanWijnen.nl 0727503540

Nieuwsbrieven omgeving

Vragen

Vragen? Ons projectteam is bereikbaar op heerhugowaard@vanwijnen.nl of via 072-7503500

Andere projecten

Meer dan bouwen