Verduurzamen in Zutphen

Wonen

Woningcorporatie

Renoveren

Zutphen

Aantal woningen
73
Duur werkzaamheden
ca. 13-15 dagen per woning
Opdrachtgever
Woonbedrijf ieder1

In Zutphen verduurzamen wij 73 eengezins-, beneden- en bovenwoningen in opdracht van Woonbedrijf ieder1. Al langer werken we samen met Woonbedrijf ieder1 met een vast team en dat werpt zijn vruchten af. Meedenken, flexibiliteit, duidelijke communicatie en korte lijntjes vormen de basis voor deze samenwerking en zorgen ervoor dat we dit samen tot een goed eind brengen. ‘Je merkt dat je naar gezamenlijke doelen toewerkt, omdat je al langer met elkaar samenwerkt. Dat is prettig’, vertelt Maarten Brandjes, projectmanager bij Woonbedrijf ieder1.  

Joost Giesen, bedrijfsleider bij Van Wijnen Deventer: ‘We hebben voor elke discipline vaste partners met langdurige samenwerkingsverbanden. Hierdoor hebben we een goede onderlinge verstandhouding, spreken dezelfde ‘taal’ en weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Dat maakt de samenwerking prettig. In bouwteamverband hebben we samen met het projectteam het plan voor het verduurzamen inhoudelijk vormgegeven binnen gestelde kaders. Hierin hebben we ook de woonwensen van de bewoners meegenomen. We doen dit werk met een leuk en enthousiast team. Dat maakt me trots!’

Korte lijntjes en flexibiliteit

Woonbedrijf ieder1 waardeert de korte lijntjes en flexibiliteit vanuit Van Wijnen en het bouwteam. Maarten: ‘We hebben in een eerder project in Deventer ook samengewerkt met dit team en dat beviel ons. We doen het project echt in samenwerking met elkaar, dat gaat goed. De lijntjes zijn kort en Van Wijnen is flexibel waar nodig. Als er tijdens het verduurzamen probleemgevallen met huurders zijn wordt daar vroegtijdig op geacteerd. Op dat soort momenten kan het figuurlijke treintje niet altijd doorlopen en moet er soms een woning overgeslagen worden, waar we drie weken later weer terug komen. Ook de communicatie met de bewoners gaat prettig. Natuurlijk zijn er dingen die verbeterd kunnen worden, maar die worden meteen opgepakt en uitgevoerd, daar gaan Joost en zijn team serieus mee om.’

Maarten Brandjes

Projectmanager bij Woonbedrijf ieder1

‘Je merkt dat je naar gezamenlijke doelen toewerkt, omdat je al langer met elkaar samenwerkt. Dat is prettig.’

Een meedenkende partij

De wens vanuit Woonbedrijf ieder1 was om ondersteund te worden in het volledige traject. ‘We willen met de werkzaamheden naar label A(energie-index van minder dan 1,2) toe, op een gebruiksvriendelijke manier met zo weinig mogelijk overlast. Joost en Nathalie hebben daarin goed meegedacht, dat was fijn. Zo bedachten ze een schuifplan voor de bewoners, waarmee steeds een kamer vrij bleef waar de bewoners konden verblijven. Voor bewoners is dat fijn, omdat ze zelf ook het liefst thuis blijven bij hun spullen’, vertelt Maarten. De wijk heeft een basisschool en een COOP supermarkt, die minder goed bereikbaar zijn tijdens de werkzaamheden. Daar hebben we de nodige maatregelen voor getroffen. ‘Vooraf hebben we in overleg met de gemeente, de basisschool en de COOP een plan gemaakt voor het coördineren van omleidingen en aanrij routes voor het veilig halen en brengen van de basisschool kinderen en het verkeer naar de COOP’, vertelt Joost. 

voortuin

Bewoners staan centraal

Tijdens de werkzaamheden zijn we te gast bij mensen thuis, daarom zijn de bewoners erg belangrijk voor ons. In bewoonde staat werkzaamheden uitvoeren brengt uitdaging met zich mee. Het vraagt tijd, persoonlijke aandacht en duidelijke communicatie. Onze bewonersbegeleider Nathalie Slot neemt de bewoners vroegtijdig aan de hand samen met uitvoerder Edwin Rensing. Ook voor Woonbedrijf ieder1 staat aandacht voor bewoners hoog in het vaandel. ‘Samen met Nathalie hebben wij een duidelijk plan ontwikkeld waarmee we de participatie behaald hebben. Ook zorgt ze voor een gids voor de bewoners, die bewoners zo meteen helpt met het omgaan de nieuwe installaties in hun woning’, vertelt Maarten.

Overlast beperken tijdens verduurzamen

Tijdens het verduurzamen willen we overlast voor de bewoners zoveel mogelijk beperken waar mogelijk. Edwin en Nathalie vertellen: ‘We doen de binnen- en buitenwerkzaamheden tegelijk, zodat we de bewoners maar één keer tot last zijn. Daardoor kunnen de uitvoerende partijen in alle rust de werkzaamheden uitvoeren. Op de momenten dat we wel overlast veroorzaken, geven we dat van te voren aan zodat de bewoners weten waar ze aan toe zijn. Dat waarderen ze. We zorgen ervoor dat de bewoners gebruik kunnen maken van een rust- of douchewoning om te douchen en ’s avonds weer gebruik kunnen maken van hun eigen toilet of een vervangend toilet. Waar nodig helpen we hen een handje. Zo organiseren we opruimdagen, zodat ze hun overtollige huisraad en grofvuil kwijt kunnen in een container. En bieden we hulp met het verplaatsen van spullen en meubilair.’

nieuwbou met rood doek

Meer wooncomfort voor de bewoners

De bewoners wonen na het verduurzamen een stuk comfortabeler. ‘We isoleren de buitengevels, vervangen de draaidelen van de kozijnen en de beglazing met HR++ glas, vervangen de dakpannen, isoleren de daken met nieuw dakplaten en plaatsen mechanische ventilatie. Hierdoor hebben de bewoners minder last van vocht en tocht en kunnen zij de temperatuur in huis makkelijker controleren. Verder doen we schilderwerk, gevelonderhoud, asbestsanering en vervangen we de installaties. In de duplexwoningen plaatsen we een geluidsisolerende vloer, waardoor er een stuk minder geluidsoverlast van bovenburen is. Het extra gipsplafond dat we plaatsen werkt brandvertragend. Waar de keuken, badkamer en/of het toilet echt op leeftijd zijn worden ze vernieuwd, vertellen Edwin en Nathalie.

In december zijn alle woningen opgeleverd.