Zo maak je van participatie in de omgevingswet een kans

23-04-2025 09:18
De invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 betekent een nieuwe aanpak voor de ontwikkeling van onze fysieke leefomgeving. Participatie speelt hierin een sleutelrol. Inwoners, bedrijven en organisaties moeten actief betrokken worden bij plannen die direct impact hebben op hun omgeving. Maar hoe maak je van deze wettelijke verplichting een kans in plaats van een extra hobbel? Volgens projectontwikkelaar Carine Eelderink zit de kracht in luisteren, maatwerk leveren en de juiste balans vinden tussen wettelijke kaders en menselijke betrokkenheid. Participatie helpt zo niet alleen bij het creëren van draagvlak, maar verrijkt en verbetert projecten zelfs. Hoe pak je het effectief aan? Carine geeft waardevolle tips uit de praktijk.

De visie van Carine Eelderink, projectontwikkelaar bij Van Wijnen
Carine: “Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet ingegaan, die wet- en regelgeving voor de fysieke leefomgeving samenvoegt. Participatie is een belangrijke pijler onder deze wet. Als je een plan of project hebt, moet je belanghebbenden als inwoners, organisaties en bedrijven daar actief bij betrekken.”
“Participatie is een wettelijke plicht, en ook heel logisch, vind ik. Ontwikkelplannen zijn vaak behoorlijk ingrijpend voor de directe woonomgeving. Het zou heel gek zijn als je omwonenden daar niet bij betrekt. Als jíj morgen in de krant leest dat er een flatgebouw van vijf hoog in je achtertuin komt, wil je toch ook weten waarom?
Maar hoe logisch het ook is, ontwikkelende partijen ervaren participatie soms als lastig en ingewikkeld. Als ‘gedoe’. Omwonenden of andere betrokkenen kunnen soms emotioneel reageren op plannen, en wat doe je dan?”
Luisteren naar de ander
“In mijn ervaring zit er negen van de tien keer iets heel anders achter weerstand. Vaak heeft het te maken met de angst voor het onbekende en niet zo zeer het ontbreken van begrip. De realiteit is dat de meeste mensen die mee mogen praten heus wel beseffen dat ze een plan niet naar hun hand kunnen zetten. Er klinkt dan wat negativiteit, maar snappen na uitleg vaak ook wel dat er meerdere belangen spelen dan alleen dat van hen. Het gaat er vooral om dat ze het verhaal achter bepaalde keuzes snappen. Daarom is het zo belangrijk om op tijd te vertellen waar je plan over gaat. Om te luisteren naar de ander en vragen te beantwoorden. Dat geeft rust. Laat staan als mensen ook nog de mogelijkheid krijgen om mee te praten.”


Extra betrokkenheid
“Gemeenten of andere ontwikkelende partijen zijn weleens bang dat na input van omwonenden hun hele plan over de kop moet. Die angst is niet nodig als je bij de start van een inspraakmoment uitlegt wat de vaste kaders van een project zijn. En op welke punten mensen inbreng mogen hebben. Natuurlijk kun je niet altijd aan iedere wens voldoen. Maar vaak kun je een heel eind komen als je je in de ander verplaatst. Als mensen zich gehoord voelen, verdwijnt de weerstand vaak. Iets simpels kan voor een individu veel impact hebben, zoals het type boom voor een woning of de locatie van parkeerplaatsen. Aan zulke voorkeuren kun je als ontwikkelaar meestal prima voldoen en mensen waarderen dat. Het leuke is dat als bewoners zelf hebben mogen kiezen hoe het stukje openbare ruimte voor hun woning is ingericht, ze het vaak eigenhandig onderhouden. Want het is ‘van hen’. Met participatie creëer je extra betrokkenheid.”
“Soms zie je zelfs dat mensen zich als vrijwilliger aanmelden om een buurtvereniging op te starten, of een warm welkom voor de buren organiseren. Zo’n effectieve ambassadeur van de wijk kan een projectontwikkelaar zelf natuurlijk nooit zijn! Participatie is niet alleen maar ‘gedoe’, dat besef mogen we in Nederland nog veel meer krijgen.”
Maatwerk
“Participatie is dan wel verplicht, de manier waarop je het vormgeeft, is vrij. De uitdaging zit ‘m erin dat je de juiste participatievorm bij je project kiest. Vaak draaien ontwikkelaars een standaard ‘riedeltje’ af bij elk project: eerst een brief, wellicht nog een keer een informatieavond. Maar participatie is maatwerk. Er is geen vaste strategie, elk project vraagt om een ander type participatie. En in hoeverre je maatwerk levert, bepaalt of participatie een last of een kans is.” “Een project moet dus beginnen met het goed in beeld hebben van wat je gaat doen, wat de gevoeligheden van het plan zijn en met wie je te maken hebt. Het vervolg is dan vooral een praktische invulling. Wat past er bij de doelgroep, hoe bereik je die? Soms is een informatieavond of inloop het antwoord. In andere situaties creëer je veel meer impact met keukentafelgesprekken of andere vormen van een op een communicatie.”


Draagvlak creëren
“Over participatie hoor je weleens dat het bedoeld is om juridische procedures te voorkomen. Ik ga liever uit van een positieve insteek: we doen het om draagvlak te creëren en aan te sluiten bij de omgeving. En ja, het is natuurlijk lastig meetbaar hoeveel mensen je blij hebt gemaakt. De impact zit in kleine dingen, zoals ambassadeurschap, tevreden bewoners en minder klachten om te behandelen. Zulke resultaten hebben groot effect, zeker op langere termijn, en zijn de investering zeker waard.”
“Bij van Wijnen is participatie gevraagd en ongevraagd onderdeel van onze aanbestedingstrajecten. We hebben de kennis, adviseren onze partners erover en geven het participatietraject vervolgens vorm. Ook als het gaat om verbouwprojecten trouwens; dat noemen we de wijkgerichte aanpak. Wat we doen, doen we met de visie van onze opdrachtgevers in gedachten. Wij stellen ons op als hún verlengstuk. En we zetten graag een stapje extra. Theoretisch voldoe je aan de wet met één uur inloop vlak voor de start van je project. Dat is niet onze aanpak.”
“Voor mij is participatie het extra laagje over een project dat het leuk maakt. Als je mensen meeneemt in het proces maakt dat je plan beter, daarvan ben ik overtuigd. Ik word er blij van als het lukt om de betrokkenen rust te geven. Dat ze weten wat er komt en wanneer, en bij wie ze terecht kunnen als ze vragen hebben. Mijn uitgangspunt is: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Op zo’n manier krijg je een ‘zachte landing’ van je project.”
Over Carine
Carine Eelderink is een projectontwikkelaar die zich richt op het realiseren van leefbare en gevarieerde buurten en wijken. Van binnenstedelijke ontwikkeling tot het uitbreiden van een bestaande buurt. “Als echte Achterhoekse voel ik mij helemaal thuis in de Achterhoek en Twente. Het is fijn een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkel ambities van mijn geliefde regio’s op het gebied van wonen en zorgen.
