Architectonische eyecatcher in Amsterdam Nieuw-West

Amsterdam Nieuw-West is het grootste en groenste stadsdeel van Amsterdam. Het is een ruimtelijke en diverse buurt en met het centrum op 5 kilometer afstand is het ook nog eens prima bereikbaar. Kortom, een geschikte plek voor de bouw van De Citadel: 149 appartementen met onder het appartementencomplex een parkeerkelder, gezamenlijke fietsenstalling en privé bergingen. Werkvoorbereiders Robbin en Marieke vertellen meer over dit project!

Aan de Reinier Engelmanstraat vind je de bouwplaats van De Citadel. “We begonnen in januari met de werkvoorbereiding van dit project en zijn in mei gestart met het heiwerk”, vertelt Marieke. “We bouwen hier 149 vrije sector huurwoningen. Het zijn twee- en driekamerappartementen die allemaal worden voorzien van een luxe keuken en badkamer. De appartementen zijn naar verwachting over twee jaar klaar om te verhuren.”

Golfbeweging in de gevel
“Het is een uniek project”, begint Marieke. “MVSA Architects heeft dit gebouw ontworpen en met name de buitenkant van het complex is heel bijzonder. Ieder appartement wordt voorzien van een wit prefab (vooraf in de fabriek gemaakt) betonnen balkon met tussen de appartementen een wit prefab betonnen privacyscherm. Alle balkons hebben een driehoekige vorm in het bovenaanzicht en lopen aan de onderzijde schuin. Aan de voorzijde is het balkon slechts 15cm dik (even dik als de privacyschermen) en bij de gevel 40cm dik. Door het verspringend plaatsen van de balkons en privacyschermen ontstaat er een soort golfbeweging in de gevel. Dit complex gaat echt opvallen in de buurt!”

Gilan Beune van MVSA architect vertelt meer over het ontwerp: “Het ontwerp van dit complex is geïnspireerd op het nabijgelegen Bluebanddorp uit de jaren ’50 met de monumentale zaagtandwoningen met blauwe dakranden van architect Van Gool. De 149 appartementen zijn op een efficiënte manier gegroepeerd rondom 3 patio’s. De begane grond appartementen liggen 1 meter boven maaiveld zodat er direct contact met de straat is maar het zicht van buiten naar binnen getemperd wordt. In de zone tussen de woningen en de straat is ruimte gemaakt voor terrassen, groen en een plek waar buurtbewoners even kunnen uitrusten.”

“De schakeling van de schuine balkons en privacyschermen met daartussen de gedraaide balkonhekken karakteriseren het woonblok en zorgen voor een niet alledaags gevelontwerp.”

Gilan beune – mvsa architecten

Precisiewerk
Robbin en Marieke vertellen meer over de bouwmethode: “Het is voor de hand liggend om de balkons en privacyschermen gelijk aan de vloer of wand mee te storten. Maar bij dit project hebben we er voor gekozen om te werken met prefab balkons en privacyschermen die we achteraf kunnen monteren. Dit omdat de gevel echt maatwerk is. Als in dit geval de prefab elementen  met de ruwbouw worden meegenomen, bestaat de kans dat er kleine verstoringen ontstaan in het gevelbeeld. Bij dit ontwerp komen de balkons en privacyschermen op een kruispunt bij elkaar en moeten de elementen een raster vormen in de gevel. Als hier kleine afwijkingen in zitten, zie je dat meteen. Door de balkons achteraf te monteren, kunnen we veel preciezer te werk gaan en weten we zeker dat die afwijkingen er niet komen.”

Bouwen op een postzegel
“We werken hier niet op een standaard bouwplaats. Deze bouwplaats bevindt zich middenin een woonwijk en is dus aan alle kanten omringd door bebouwing. We hebben te maken met een krappe bouwplaats en dat vraagt om een goede planning en een goed logistiek proces van de uitvoerder. Materialen worden bij het lossen van de vrachtwagen direct op de goede plek gezet. We hebben namelijk geen ruimte voor een opslagplaats waar we de materialen enige tijd kunnen laten liggen. Wij zeggen hier altijd dat we op een postzegel aan het bouwen zijn. Heel toepasselijk als je bedenkt dat op deze plek voorheen een postsorteercentrum van PostNL was gevestigd. De bouwplaats heeft dezelfde grondcontouren als het postsorteercentrum. Dat gebouw werd gesloopt en maakt plaats voor de 149 appartementen die we hier nu bouwen”, vertelt Robbin.

Meer dan bouwen