De waardenfase is onze eerste stap naar een leefbare, duurzame en betaalbare buurt. Voordat we gaan ontwikkelen, bouwen of renoveren gaan we de wijk in. Wat speelt er in de buurt? Waar hebben buurtbewoners behoefte aan? En hoe kunnen wij dat vervolgens vertalen naar een project dat de buurt verbetert.

Wat doen we in de waardenfase?

July10,2025-VanWijnen-NinaSlagmolen-StudioBrug-11

Het gesprek aangaan

We gaan de wijk in om het gesprek aan te gaan met buurtbewoners. Hiervoor organiseren we specifieke momenten op een plek in de wijk. We luisteren naar hun wensen, twijfels en zorgen die ze hebben. Zo horen we de echte verhalen uit de buurt.

Den-Bosch-data

Data verzamelen

We combineren de input van de buurt ook met data uit de wijk. Dat doen we met onze wijkscan. Hiermee krijgen we inzicht in veiligheid, woningkwaliteit, woonsituatie, wijksamenstelling en gezondheid.

W Brummen 16-12-2024-214

Input bundelen

Uiteindelijk bundelen we de input van de wijk met de buurtdata. Vervolgens gaan we ermee aan de slag om een plan te maken dat past binnen de gestelde kaders en ambitie. Niet alleen van opdrachtgever en gemeente, maar zeker ook bij de bewoners van de buurt.

Mady Erkens

Ketenmanager wijkontwikkeling
"Het gaat niet om een plan opleggen, maar om samen zoeken naar wat goed is voor de wijk – binnen de kaders die er zijn."
Mady - Van Wijnen wijkgerichte aanpak

Verhalen uit de praktijk

Mady vertelt aan de hand van voorbeelden over hoe wij met woningcorporaties, gemeentes, maar ook als projectontwikkelaar met de buurt in gesprek gaan, voordat een plan definitief is. Dat leidt vaak tot mooie inzichten in wat bewoners belangrijk vinden en wat zij nodig hebben om fijn te wonen. 

Van Wijnen samen maken we de buurt - waarden buurt

Het voordeel van deze aanpak

Door vroegtijdig in gesprek te gaan, creëren we draagvlak. Bewoners voelen zich gehoord en betrokken, wat leidt tot betere plannen die aansluiten bij de omgeving. Transparantie en eerlijkheid zijn hierbij cruciaal: we maken duidelijk dat er nog geen harde plannen zijn, maar dat hun input telt.

  • Bewoners voelen zich gehoord, wat leidt tot meer acceptatie van de plannen. Je voorkomt ook valse verwachtingen.
  • Participatie vermindert de kans op bezwaren en procedures.
  • Door iedereen te betrekken, versterk je sociale cohesie in de buurt.
  • Je laat als  corporatie/ontwikkelaar en bouwer zien dat je investeert in mensen en niet alleen geeft om de stenen.
  • Meer begrip voor de werkzaamheden als deze worden uitgevoerd.