Station Ede opent de deuren

Werken

Arnhem

Ede

16:32

23-02-2024

Vandaag, vrijdag 23 februari 2024, vertrekken de eerste reizigers vanaf het vernieuwde station in Ede. Een mooie mijlpaal binnen dit unieke project met o.a. een reizigerstunnel van 8.000 ton die binnen twaalf uur op z’n plek werd geschoven en daarmee het zwaarste object ooit verschoven in Nederland (!). Maar ook het gerealiseerde houten dak met een totaal gewicht van maar liefst 1.400.000 kilo.

Na bijna 3 jaar van ontwerp, voorbereiding en uitvoering door combinatie EdesPoort (Van Wijnen Arnhem, Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) opent Spoorzone Ede (ProRail, NS en gemeente Ede) vandaag de deuren van het nieuwe station en voorzieningen daaromheen. In opdracht van ProRail realiseerde EdesPoort onder andere een nieuw station met moderne fietsenstalling, een nieuwe ‘state of the art’ reizigerstunnel (de Oosttunnel) en de grootste eye-catcher, een vurenhouten perronoverkapping met zinken afwerking. Ook de klokkentoren op het stationsplein springt in het oog. En even verderop, in de richting Arnhem, is een nieuwe langzaamverkeersbrug over het spoor gerealiseerd die aansluit op het ook al nieuwe snelfietspad waarmee het station uiterst goed met de fiets bereikbaar is.

De werkzaamheden zijn nog niet klaar. Nu het nieuwe station geopend is, kan het oude station en de oude reizigerstunnel gesloopt gaan worden. Vervolgens zal op die plek nog een nieuwe tunnel onder het spoor gerealiseerd worden door EdesPoort, welke bedoeld is voor fietsers en voetgangers. Deze zogenaamde Westtunnel zal in een volgende afsluiting van station Ede-Wageningen worden geplaatst in augustus van dit jaar. Ook zullen de huidige pleinen van het oude station hun definitieve inrichting krijgen. Daarmee zal aan het einde van 2024 alle infrastructuur gereed zijn om het nieuwe station ook optimaal op de omgeving, Ede en daarbuiten, aan te laten sluiten.

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Harry Dijkstra, vestigingsdirecteur Van Wijnen Arnhem.