Groot onderhoud aan 477 woningen aan de Blaauwweg in Dordrecht

Wonen

Renoveren

Verduurzamen

Dordrecht

Zuid-Holland

Omvang
477 woningen
Locatie
Blaauwweg, Dordrecht
Opdrachtgever
Woonstichting Trivire
Bijzonderheden
Groot onderhoud

In opdracht van Woonstichting Trivire maken wij de woningen aan de Blaauwweg in Dordrecht klaar voor de toekomst. We maken de woningen niet alleen energiezuiniger, maar ook comfortabeler voor de bewoners. Tegelijkertijd voeren we noodzakelijk onderhoud uit en vervangen we badkamers en keukens waar nodig. Ook moderniseren we de gevels van het complex. Het project bestaat uit 477 woningen in totaal. Al deze woningen komen gefaseerd aan de beurt voor groot onderhoud.

Klaar voor de toekomst

Om te verduurzamen maken we de woningen gasloos. Hierdoor maken we de woningen klaar voor de toekomst. Dit is goed voor het milieu en ook van belang voor de huurders. De prijzen van energie blijven stijgen en zo houden de huurders straks hun maandelijkse woonlasten in de hand. Door de woningen te verduurzamen kunnen ze straks nog jaren mee!

Bewoners centraal

De werkzaamheden worden uitgevoerd in bewoonde toestand. Zo kunnen de bewoners hun woning tijdelijk niet zo gebruiken zoals zij gewend zijn. Een grootschalig project als dit vraagt veel van de bewoners. De werkzaamheden duren gemiddeld 15 dagen per woning. Met de juiste voorbereiding en door extra voorzieningen te treffen, ontzorgen wij de bewoners.

”Bij aanvang van de renovatie kregen wij een tasje overhandigt met handige informatie erin. Zo zat er afdekfolie, consumptie bonnen voor het theehuis en een duidelijke planning per dag in. Deze planning zorgde ervoor dat wij precies wisten wanneer er veel overlast zou zijn. Zo konden we een bezoek aan de kleinkinderen precies plannen op de dag met de meeste geluidsoverlast”, aldus een bewoner van de Blaauwweg.

de Blaauwweg in Dordrecht

Bewonersbegeleiding

We zetten eigen bewonersbegeleiders in om de bewoners mee te nemen en te begeleiden in het traject. Zij nemen de bewoners onder andere mee in de planning, en zijn het aanspreekpunt bij vragen. Tijdens de werkzaamheden is het projectteam op locatie aanwezig en kunnen bewoners makkelijk contact opnemen wanneer dit nodig is.

Bewoners worden meegenomen aan de hand van de bewonersreis. De bewonersbegeleiders bij Van Wijnen hebben deze bewonersreis samen gemaakt. Want ook al is geen project hetzelfde, het proces is altijd redelijk gelijk.

“Alle bewoners die minder zelfredzaam zijn kunnen gebruik maken van zogeheten logeerwoningen. Daarnaast zijn er twee woningen ingericht als rustruimte waar de bewoners altijd terecht kunnen. Ook bieden we hulp aan bewoners die daar behoefte aan hebben, bijvoorbeeld bij het vrij maken van de woning, zodat we de werkzaamheden goed kunnen uitvoeren”, aldus onze bewonersbegeleider.

Modelwoning

In het complex hebben we een modelwoning ingericht. De modelwoning kun je zien als een soort “proefwoning”. Deze woning laat de nieuwe badkamer, keuken en toilet zien. Ook zie je hier aangegeven welke andere werkzaamheden we gaan verrichten. In de modelwoning kunnen de bewoners met eigen ogen zien wat er straks gaat gebeuren in hun woning. De modelwoning bevindt zich in hetzelfde complex. Hierdoor krijgen de bewoners een goed beeld hoe hun eigen woning er straks uit gaat zien. Daarnaast gebruiken we de modelwoning hier als kantoor. Bewoners kunnen op afspraak langskomen als ze vragen hebben.

Het verschil voor de bewoners

De flats krijgen een “warm jasje”. De werkzaamheden verschillen per flat. We brengen verdeelt de volgende toepassingen aan: isolatie van het dak, de bergingen en langsgevels. Andere energiebesparende maatregelen die plaatsvinden zijn het plaatsen van dubbel glas, een duurzaam verwarmingssysteem en de woningen worden gasloos. Ze worden namelijk aangesloten of het net van HVC. Deze energetische verbeteringen zorgen ervoor dat de bewoners straks besparen op hun energierekening. Dit komt doordat hun woning straks beter geïsoleerd is en het verwarmingssysteem efficiënter werkt.

Gelijktijdig voeren wij noodzakelijk onderhoud aan de woningen uit. Zo is op basis van de technische opnames bepaald of bewoners een nieuwe badkamer en/of keuken in hun woning krijgen. Ook het aangezicht en de entree van het complex worden vernieuwd. Een klankbordgroep van bewoners heeft meegedacht over het moderniseren van de uitstraling van het complex. 

Planning

De woningen zijn verdeeld over drie flats en worden per flat gerenoveerd. Op 1 maart 2021 begonnen de werkzaamheden in de eerste flat van deelplan A. Dit deel werd afgerond in in eind juli 2022. Deelplan B ging halverwege maart 2023 van start.