Projecten

Lorentz: nieuwe entree naar Leidse binnenstad

Leiden

Rondom station Leiden Centraal ontstaat de komende jaren een fijne plek om te verblijven. Nieuwbouwproject Lorentz draagt hier in grote mate aan bij en is de eerste stap binnen de grootschalige transformatie van het Leidse Stationsgebied. Het gebouw vormt de verbinding tussen het station en de oude binnenstad.  

Passanten
70.000
BREEAM
Very Good
Fietsplekken
4800
Opdrachtgever
Syntrus Achmea Real Estate & Finance
Architect
Neutelings Riedijk Architects

Gebied met geschiedenis

Op de plek waar we Lorentz realiseerden, bevond zich jarenlang een bouwput. Er zijn verschillende pogingen gedaan om een plan te ontwikkelen op deze plek. Uiteindelijk hebben we samen met Hurks de handschoen opgepakt en een plan ontwikkeld waar afnemer Syntrus Achmea en de gemeente Leiden in geloofden. Lorentz heeft een totale oppervlakte van 50.000 m2. Het gebouw bestaat uit een donkerkleurige onderkant, ook wel plint genoemd, met commerciële ruimten, een parkeergarage en een fietsenkelder waar 4.800 fietsers hun fiets kunnen stallen. Ook het nieuwe hoofdkantoor van Heineken is hier in gevestigd. Bovenop het plintgebouw zijn twee torens met 167 huurappartementen en kantoren gerealiseerd.

“Leiden is gewoon een hele leuke stad. Jong en dynamisch. Het is dan ook bijzonder om een bijdrage te mogen leveren aan het verbeteren en toekomstbestendig maken van deze plek.”

Martin de Jong, directeur Van Wijnen Dordrecht

Logistieke uitdaging

We realiseerden Lorentz naast het treinstation Leiden Centraal, dicht tegen de binnenstad van Leiden. Dagelijks passeren er duizenden mensen. Dat vroeg om een goede organisatie van processen. Veiligheid op en rond de bouwplaats had de hoogste prioriteit. Daarnaast is goede communicatie met de omgeving, afstemming met alle betrokken partijen en het voorkomen van hinder van groot belang. We communiceerden over de bouw van Lorentz door middel van nieuwsbrieven, de website en informatiebijeenkomsten. Tijdens de ‘Dag van de Bouw’ stelden we onze bouwplaats open voor omwonenden en andere geïnteresseerden. Hier kwamen veel buurtbewoners op af die graag een kijkje wilden nemen. Ook het logistieke proces had onze aandacht. Middels een logistiek systeem planden we transporten van te voren in. Daarnaast hebben we met de gemeente Leiden en het uitvoeringsteam nagedacht over de aan- en afvoerroutes van het vrachtverkeer.

De duurzaamste kilometer

Duurzaamheid vinden we belangrijk. Daarom  zijn we aangesloten bij het initiatief om van het stationsgebied in Leiden ‘de duurzaamste kilometer’ van Nederland te maken. Samen met andere bedrijven hebben we de handen in één geslagen om diverse innovaties op gang te brengen en te kijken naar mogelijkheden dit gebied te verduurzamen. De gemaakte afspraken zijn vastgelegd in een Green Deal. Eén van de thema’s is ‘droge voeten’. Het verdichten van het gebied rondom Leiden Centraal Station vraagt namelijk om een zorgvuldig plan voor wateropvang. Een revolutionair waterbergingssysteem op Lorentz draagt bij aan een klimaatbestendige stad. Op één van de torendaken is een flinke waterbuffer gerealiseerd. De afvoer van de buffer is voorzien van een Smart Flow Control, ofwel een ‘slimme meter’. Deze waterbuffer wordt onder andere gebruikt voor de voeding van de beregeningsinstallatie van het lager gelegen groene dak. 

De kantoren binnen Lorentz zijn ontworpen gerealiseerd volgens de BREEAM-NL ‘Very Good’ certificering. BREEAM-NL is een beoordelingsmethode om de duurzaamheidsprestatie van gebouwen te bepalen.

Andere projecten

Meer dan bouwen