Renovatie Lindenheuvel in Geleen

Woningcorporatie

Renoveren

Geleen

Opdrachtgever
ZOwonen
Type
Renovatie en verduurzaming
Bouwperiode
Q1 2018 - Q1 2019
Aantal
144 woningen
Bijzonderheden
Communicatieplan op maat

De 144 woningen in de Geleense wijk Lindenheuvel (Chrysantenstraat e.o.) voldoen weer aan de hedendaagse eisen op het gebied van wooncomfort, energetica en daarmede verlaging van de woonlast van de bewoners van ZOwonen.

Wooncomfort en woonlasten

De bewoners hadden last van vocht- en tochtproblemen. Maatregelen om dit op te lossen waren het na-isoleren en opnieuw voegen van gevels, het vervangen van kozijnen, het aanbrengen van mechanische ventilatie. Verder zijn er zonnepalen aangebracht en hebben er badkamer, keuken en toiletrenovaties plaatsgevonden. Positief voor de woonlasten van de bewoner, het klimaat in de woning en voor het milieu.

Aandacht voor bewoners in de wijk

Door ZOwonen is een leegstaande woning met garage beschikbaar gesteld welke Van Wijnen heeft gebruikt als directiewoning en materiaalopslag. Van hieruit werd het project aangestuurd en hier waren bewoners welkom voor vragen. Onderaannemers gebruikte deze woning als kleinschalig opslagpunt voor materiaal en materieel, waardoor er geen leveringsproblemen waren en de voortgang van de renovatie gewaarborgd was.  Om de krappe straten vrij te houden van obstakels en om de veiligheid te garanderen is er met de steigerbouwer afgesproken om geen materieel in de straat op te slaan. Maar middels opslag in de uitvoerdersgarage en just-in-time leveringen.

Communicatie & LEAN-planning

ZOwonen heeft als verhuurder een zorgvuldig communicatietraject inzet vanaf de eerste initiatieven. In samenspraak hebben wij deze communicatielijn zorgvuldig voortgezet. Aan de hand van een LEAN-planning is samen met ZOwonen bepaald hoe de bewoners geïnformeerd moesten worden over de werkzaamheden. Tijdens de realisatie werden de bewoners middels brieven en persoonlijke scheurkalender geïnformeerd wanneer de badkamer, keuken en toiletrenovatie plaatsvond. Voor de werkzaamheden aan het exterieur kregen zij een week voor aanvang een brief. Hierin stond onder andere vermeld wanneer de werkzaamheden zouden starten, inclusief routing en wat men kon verwachten.

De bewoners konden dagelijks terecht bij de uitvoerder en werkvoorbereider met vragen. Tevens konden ze in de uitvoerderwoning onder andere de LEAN-planning, situatie- en gevel- en detailtekeningen inzien. Het team stond de bewoners te allen tijde te woord. Door de persoonlijke benadering en contact is de strakke planning behaald.