Nieuw centrumgebouw Landal

Recreëren

Beheren

Nieuwbouw

Ontwikkelen

Heerhugowaard

Julianadorp

Noord-Holland

Zwembad
63 meter verlichte glijbaan
PV-panelen
400
Meerjaren onderhoudsplan
10 jaar
Opdrachtgever
Beheermaatschappij Ooghduyne, Julianadorp

Op vakantiepark Landal Beach Resort Ooghduyne in Julianadorp heeft Van Wijnen na een allesverwoestende brand in recordtempo een nieuw sfeervol centrumgebouw neergezet. Door een betere indeling is een groter aanbod gecreëerd dan er voor de brand was.

Groter aanbod aan functies

Direct na de brand in december 2015 is de heropbouw van het subtropisch zwembad van Landal Beach Resort Ooghduyne in Julianadorp gestart. De brand had niets overgelaten van het gebouw. Naast het zwembad waren onder meer de receptie, een restaurant en een bowlingbaan verwoest. De uitdaging was om het gehele centrumgebouw in zes maanden te herbouwen om de continuïteit van het vakantiepark te waarborgen.

Alexander Peulen, directeur beheermaatschappij Ooghduyne, is zeer te spreken over de snelheid waarmee geschakeld is. “Het bouwteam van Van Wijnen was snel bij elkaar en daarna is er zes dagen per week hard gewerkt.  Ik heb wel vaker kleine bouwprojecten gedaan, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.” Het nieuwe centrumgebouw biedt plaats aan een restaurant met terras, vier bowlingbanen, een indoorspeelplaats, een subtropisch zwembad met glijbaan en wellness, de receptie, fietsverhuur, een VVV- informatiebalie en fun en entertainment.

Duurzaamheid overal zichtbaar

In de receptie, het restaurant en zwembad zijn duurzaamheidsaspecten concreet zichtbaar in het ontwerp, technische installaties en toegepaste materialen. Opvallend zijn de donkere driehoeken op het dak. Ze bestaan voor een deel uit zink en glas en vangen het licht op voor het zwembad, waardoor dat op een speciale manier naar binnen komt. Het glas zit aan de noordzijde van de driehoek, maar niet aan de zuidzijde. In de zomer functioneren deze driehoeken als ‘lichthappers’ zonder dat deze voor extra opwarming van het pand zorgen. Het vegetatiedak zorgt voor een uitstekende drainage en filtering van regenwater. Voor de luchtbehandeling en klimaatbeheersing van het zwembad is gekozen voor het BaOpt systeem. Voor de opwekking van energie zijn meer dan 400 PV-panelen op eigen terrein geïnstalleerd. Een Warmte Koude Opslag (WKO) met warmtepompen zorgt tot slot voor het verwarmen en het koelen van het complex. Met deze maatregelen voelt het gebouw prettig aan, voldoet zij aan strenge duurzaamheidseisen en wordt er vijftig procent minder energie verbruikt dan het voorgaande jaar.

Alexander Peulen

Directeur Beheermaatschappij Ooghduyne

“Ik heb wel vaker kleine bouwprojecten gedaan, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het was echt heel bijzonder, heel mooi.”

Verzorgend onderhoud

Van Wijnen verzorgt het uitvoeren van het meerjaren onderhoudsplan. Het plan heeft een horizon van tien jaar voor preventief, correctief en planmatig bouwkundig onderhoud en verzorgend onderhoud. Rinze Mulder, projectleider systematisch onderhoud, is trots dat deze opdracht mag worden uitgevoerd. “Na het opnieuw opbouwen, is het prachtig dat je ook het onderhoud mag uitvoeren. Voordeel is dat alle kennis van het vastgoed bij ons bekend is.

“Ooghduyne is voor ons bijzonder omdat het een recreatiepark met een zwembad is. Het centrumgebouw ligt vlakbij zee dus ook het zoute klimaat heeft invloed op de buitenschil van het pand. Binnen moet je in het zwembad rekening houden met PH-waardes en chloor in het zwembadwater, wat de aanwezige materialen kan aantasten. Het maakt het net even anders dan een regulier gebouw,” aldus Mulder.

Remco IJzendoorn

Adjunct-directeur Van Wijnen Heerhugowaard

“Door het stellen van doelen en niet denken in problemen, hebben we dit project met z’n allen voor elkaar gekregen.”

Rekening houden met vakantieganger

Het recreatiepark heeft één aanspreekpunt. In geval van een storing wordt het storingsnummer gebeld. Rinze Mulder: “We hebben vaste mensen in de regio en daardoor korte aanrijtijden. Ook nu zijn we snel ter plaatse als dat nodig is. Doordat we bekend zijn met het pand en de mensen, hebben een warme relatie. Dat is prettig werken.”

Mulder: “Wij begrijpen dat je onderhoud buiten het hoogseizoen moet plannen en dat je werkzaamheden buiten kantoortijden moet uitvoeren om geen overlast te veroorzaken voor de recreant. Daar houden we uiteraard rekening mee. We denken mee met de klant. Dit centrumgebouw moet representatief blijven. Het draait hier om beleving voor de mensen die een hapje komen eten, een weekend weg gaan of willen genieten van hun vakantie.”

Meer weten over vastgoedonderhoud?

Neem contact op met Rinze Mulder