Alle vierkante meters van een bestaande basisschool zo goed mogelijk benutten

Onderwijs

Nieuwbouw

Renoveren

Zuidlaren

Opdrachtgever
CKC Het Stroomdal
Architect
12WAT

In de wijk Westlaren in Zuidlaren stond tot vorig jaar een gedateerde basisschool: Het Stroomdal. De school kampte met slechte ventilatie en verwarming, gedateerd interieur en een jaren 70’ ontwerp. Samen met 12WAT, CKC Drenthe en CKC Het Stroomdal maakten we een plan voor de verbouwing naar een vernieuwde, duurzame en frisse school van deze tijd. We stripten de school compleet om hem vervolgens opnieuw op te bouwen. Zo konden we alle bestaande vierkante meters zo goed mogelijk benutten. Met als grootste voordelen: een echte frisse school en extra plek voor buitenschoolse opvang en kinderopvang tot 4 jaar. Daarmee kan de school zich nu een Christelijk Kindcentrum (CKC) noemen.

Frisse scholen zijn steeds belangrijker. Helemaal in deze tijd. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor de gezondheid en productiviteit van kinderen en volwassenen. Goede ventilatie, veel frisse lucht in de klas, weinig energieverbruik en weinig CO2 uitstoot zijn daarbij de pijlers.

Dromen voor de nieuwe school

Het Stroomdal had een aantal dromen voor de realisatie van hun nieuwe school. ‘Het begon met een programma van eisen waarin de gebruikers, leerlingen, ouders en teamleden hebben nagedacht over welke wensen we als kindcentrum belangrijk vonden en terug wilden laten komen. Die vertaalslag is heel goed gemaakt door Van Wijnen en 12WAT’, vertelt Hilleke Postma, directrice van Het Stroomdal.

Naast het realiseren van een duurzame, frisse school stonden er een aantal belangrijke pijlers in het programma van eisen:

Een plek voor kinderopvang. Zowel een kinderdagverblijf voor de allerjongste kinderen, als voor en naschoolse opvang voor oudere kinderen. Daar hebben we mooie, geschikte ruimtes voor gerealiseerd.

Onderwijs en opvangactiviteiten snel naar buiten kunnen verplaatsen. Dit hebben we gerealiseerd door elk lokaal een eigen deur naar buiten te geven.

Leesplezier en leesbeleving moesten voorop staan. Daarom hebben we bij de ingang boekenkasten gemaakt, waardoor leerlingen direct tussen de boeken staan.

De week kunnen openen met een weekopening samen met alle kinderen en medewerkers. We hebben hiervoor een ruimte gerealiseerd met een podium

Nieuwbouw op de oude voet realiseren

Om alle dromen te realiseren hebben we samen met CKC Drenthe, Het Stroomdal en 12WAT stevige gesprekken gevoerd. Albert Velthuis, oud-bestuurder van CKC Drenthe vertelt: ‘Wat we als schoolbestuur wilden doen, was alle vierkante meters die er waren weer opnieuw benutten. Zodat we ook kinderopvang konden onderbrengen. We hadden alleen een basisschool van 4-12 jaar, maar door het aanvullen met kinderopvang en buitenschoolse opvang hebben we een plek gecreëerd voor 0-12 jarigen. Dat is heel bijzonder voor ons. We hebben het gebouw op de oude voet gerealiseerd. Daardoor hoefden we geen beton te storten en hebben we kosten én CO2-uitstoot bespaard.’

Alle opties afwegen: wat kan wel en wat kan niet

‘Tijdens de gesprekken hebben veel gesproken over de inrichting, over materiaalkeuze, over het verduurzamen en de zonnepanelen die op het dak liggen. Daar hadden we ideeën bij van twee kanten. En daarin hebben we goede discussies gevoerd met de mensen van Van Wijnen. Dat was goed, plezierig’, gaat Albert verder. ‘Daarnaast heb ik het heel erg gewaardeerd dat hier een groep mensen van Van Wijnen aan het werk was, die exact wisten waar ze het over hadden. Dat waren vaklui. Daar heb ik van genoten. Mensen die weten hoe het moet, die nadenken en constructief zijn. Dat hebben wij heel erg gewaardeerd in discussies. En discussies moet je hebben.’ Bert van der Klok, stafmedewerker huisvesting bij CKC Drenthe, vult aan: ‘We hebben bijna alle wensen kunnen realiseren uit het programma van eisen. En we zijn trots op het resultaat dat behaald is.’

Het ontwerp: een echte eyecatcher

Vanaf de buitenkant is de school een echte eyecatcher. Een heel bijzonder en prachtig ontwerp, waar Tino Hoven en Walter Stoop van 12WAT architecten een hele grote rol in speelden. Het ontwerp moest een vriendelijke uitstraling krijgen. En is, net als de naam van de school, gebaseerd op het stroomdal van de rivier de Drentsche Aa. ‘Dat hebben we letterlijk vertaald naar een golvende beweging in de gevel’, vertelt Tino Hoven. Albert vult aan: ‘Op het eerste gezicht lijken het allemaal bakstenen, maar eigenlijk zijn het steenstrips die golvend aan het gebouw gemaakt zijn. Dat trekt echt de aandacht.

Een frisse school

‘Het Stroomdal is echt een frisse school geworden, zoals we ze eigenlijk allemaal wel zouden willen hebben. Met de goede ventilatie en vermindering van CO2 kunnen kinderen nog plezieriger werken en krijgen ze geen last van hoofdpijn’, vertelt Albert.  Ook directrice Hilleke is blij met het eindresultaat. Ze vertelt: “Het is een fantastische werkplek. Kinderen hebben hier een hele fijne plek. Het is een fijn binnenklimaat. We wekken onze eigen energie op en hebben directe verbinding met de natuur door de prachtige buitenomgeving. Daardoor kunnen we ook een duurzaamheid, natuur en milieu in een stukje educatie terug laten komen. Dat is precies wat we wouden. Daar kunnen we alleen maar trots op zijn. Het is voor kinderen, voor ouders en voor medewerkers heel fijn om hier rond te lopen.”

Ook een school verduurzamen en/of verbouwen op maat?

Neem vrijblijvend contact op met Randolf Boersma